Geen dwang bij de tegenprestatie

28 november 2014

Geen dwang bij de tegenprestatie

SP is landelijk en ook per afdeling er heel duidelijk over. Geen dwang tot tegenprestatie voor uitkeringsgerechtigden. Aandringen om iets te ondernemen, mensen laten zien wat er mogelijk is, daar is de SP direct voor. Maar zeker niet mensen dwingen tot werk waar ze niets mee hebben wat hen zal frustreren en tot ontevredenheid zal leiden.

Hierin dacht SP Doesburg een medestander gevonden te hebben in de lokale PvdA afdeling. Immers hadden zij in februari van dit jaar nog letterlijk gezegd in een persbericht dat op http://www.doesburgdirect.nl/pvda-doesburg-wil-geen-dwang-bij-tegenprestatie/ Doesburg Direct letterlijk gezegd dat als het aan de PvdA ligt niet iedereen in Doesburg die in het bestand van de sociale dienst zit een bericht gestuurd met de opdracht om een tegenprestatie voor de uitkering te leveren. Er werd gehoopt op brede steun in de raad om deze uitgangspunten door middel van een amendement in de Participatie beleidsnota laten zetten.
De SP had dit zeker gesteund, maar helaas heeft de PvdA in deze kwestie een ommezwaai van  180 graden gedraaid.

De SP noemt het kiezersbedrog om beloften van voor de verkiezingen erna radicaal te wijzigen. De PvdA fractie zegt dat hun kiezers dit best zullen begrijpen. Wat begrijpen? Dat de partij die zij hun stem hebben gegeven om de beloften die zij deden nu een heel andere koers vaart?