Vaagheid en dwaalsporen voor de nieuwe WMO

4 december 2014

Vaagheid en dwaalsporen voor de nieuwe WMO

Met de klok op vijf voor twaalf blijft het college van Doesburg uitblinken in vaagheid, mooie woorden en onduidelijkheid over de toekomst van de WMO. Ja, het gemeentekrantje heb ik gelezen en ik weet van hun beloften. Maatwerk en keukentafelgesprekken en in het overgangsjaar wordt bij iedereen nagegaan of het anders, lees goedkoper, kan.

Tot 30 juni 2015 blijft iedereen die Thuiszorg heeft die houden. Maar daarna meneer de wethouder? Dan kan mevrouw of meneer bij toverslag ineens zelf de ramen lappen? Dacht het niet. En kunt u mij alstublieft nu eens duidelijk vertellen wat dat maatwerk precies inhoud, want dat is U tot nu toe niet gelukt. Voor iedereen anders? Ja lekker makkelijk. Maatwerk is dat nu dat bij meneer Pieterse de buurvrouw die de was doet en de kamer stofzuigt? En dat de dochter van mevrouw Jansen haar moeder iedere ochtend komt wassen en aankleden? Nieuwtje, iedereen heeft het tegenwoordig al druk genoeg met zijn of haar leven. Natuurlijk, er zijn mantelzorgers en vrijwilligers en die doen heel goed en mooi werk waar ik alle respect voor heb. Maar op deze manier wordt iedereen gedwongen om vrijwilliger te zijn en wat is daar dan nog vrijwillig aan? Of wordt er zo gelijk een invulling gegeven voor de beruchte tegenprestatie?

De mensen, diezelfde mensen die u in maart van dit jaar hun stem gaven, zijn bang meneer de wethouder. Omdat ze tussen al die mooie woorden in de krant niet kunnen vinden of hun huis volgend jaar nog wel schoon is. De Thuiszorg veranderd in een algemene voorziening waar, let even op, iedereen zorg kan inkopen. Dus staan Thuiszorgmedewerkers straks de wc van een advocaat te poetsen die niet eens thuis is. Terwijl deze Thuiszorgmedewerker dit werk is gaan doen om zijn of haar cliënten bij te staan en te begeleiden. De Thuiszorg wordt hiermee gedegradeerd tot een commercieel werksters bureau waar de medewerkers in rap tempo door de huizen moeten jagen om in zo weinig mogelijk tijd zoveel mogelijk schoon te maken.

Chronisch zieken en gehandicapten zijn bang omdat ze steeds hogere kosten maken en steeds minder vergoed krijgen. Behouden ze zo dadelijk nog wel hun hulpmiddelen als traplift zodat ze in hun eigen vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen. Of moeten ze daar volgend jaar zoveel voor gaan betalen dat ze het niet meer op kunnen brengen. Thuis blijven wonen en meedoen in de samenleving dat is wat dit kabinet voor iedereen wil. Maak het hen dan niet onmogelijk. Want waar ze ook bang voor zijn is dat ze straks zoveel voor hun scootmobiel moeten betalen dat ze hun vervoermiddel met bloedend hart op moeten laten halen. Kunnen ze achter de geraniums en het meedoen, dat participeren zoals het met een duur woord moet heten, is voor hen afgelopen.

Kijk beste wethouder, op deze vragen willen de Doesburgers graag antwoord. Ze zitten niet te wachten op geneuzel over Team dit en Maatwerk dat. Ze willen duidelijkheid en menselijkheid. Ouderen, chronisch zieken en gehandicapten hebben al heel lang iedere keer weer moeten inleveren. De grens is bereikt. Haal het ergens anders, niet bij degenen die het niet hebben. Laat ouderen die ons land na de oorlog uit de klei hebben getrokken niet door het stof hoeven te gaan om hun verzorging bij elkaar te bedelen. Dat is niet de generatie van vragen, dat is de generatie van geven. Ze hebben genoeg gegeven, hun hele leven lang. Het wordt tijd dat we voor ze gaan zorgen.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.