Resultaten onderzoek Doesburgse huisvuilcontainers

16 november 2005

Resultaten onderzoek Doesburgse huisvuilcontainers

In de maand oktober deden medewerkers van SP afdeling Doesburg onderzoek naar de ervaringen van Doesburgse huishoudens met (collectieve) ondergrondse huisvuilcontainers. Een ruime meerderheid van 59% is tevreden over de containers, terwijl een kleine 24% aangeeft niet tevreden te zijn.

Veel mensen geven spontaan aan dat men het vervelend vindt dat je maar een beperkte hoeveelheid afval in een zak kunt doen, omdat deze anders niet in de opening van de vuilcontainer past. Gevolg van dit probleem is dat het proppen van vuilniszakken kan leiden tot storingen.

Een duidelijke meerderheid (ruim 60%) vindt de prijs voor het aanleveren van een zak afval (te) hoog. Temmeer daar men zelf ook nog de grijze zakken moet aanschaffen. De hoge kosten van het systeem zijn de oorzaak dat de afvalstroom plaatsvindt op een andere manier dan de door de gemeente gewenste. Hierbij zijn kostenoverwegingen de belangrijkste veroorzaker.

Daar waar bewoners gezamenlijk afspraken weten te maken over het schoonhouden van de omgeving ziet het er netjes uit. Niet in alle buurten lukt dat. Een aanbeveling is dus om op alle plekken voor goede afspraken en contacten in de buurt te zorgen.

Het volledige rapport van de SP is hieronder na te lezen.

Het volledige rapport: 't is proppen
Reageer