College bestookt met e-mails

2 februari 2006

College bestookt met e-mails

Verontruste inwoners van Doesburg bestoken burgemeester Hermen Overweg en de wethouders Cees Westhoven en Hans Gerritsen met e - mails.

Ze maken zich zorgen over de wijze waarop Doesburg wordt bestuurd. Ze zijn bang dat bestuurders de belangen van de Doesburgers uit het oog hebben verloren. ‘Projectontwikkelaars en de belangen van het KAN lijken op u meer grip te hebben dan de gemeenteraad’, is te lezen in de brief.

André Bikker, een van de initiatiefnemers heeft het zelfs over ‘totale onrust’. „De Bongerd, de sportclub, het appartementencomplex, een nieuw bestemmingsplan, er gebeurt teveel ineens zonder dat de noodzaak is aangetoond.“

Hij meent een tendens te bespeuren: „De overheid wil iets anders dan de burger. Ze roept iets, maar krijgt de mensen niet mee met haar plannen. Ze legt het blijkbaar niet goed uit. Mensen begrijpen er niets van. We mogen inspreken, maar worden niet gehoord. Met de actie proberen we burgers te mobiliseren hun ongenoegen kenbaar te maken aan het bestuur.“

Een lid van dat bestuurscollege, wethouder Willem Bouman ontbreekt op de mailinglijst. „Dat is een nadrukkelijke keus. Niet omdat ik SP stem, dat doe ik niet, maar omdat de SP en Willem Bouman een andere lijn kiezen. Bouman neemt bijvoorbeeld een minderheidsstandpunt in over de Koppelweg. Dat is niet omdat ik er zo over denk. Dat hoor ik ook om mij heen.“

Bikker wil het college een duidelijk signaal geven. „Kom voor de verkiezingen met een helder verhaal. Zo niet, dan heeft dat gevolgen voor het stemgedrag.“

Wethouder Cees Westhoven, die al e-mails heeft ontvangen, vindt de actie jammer. „De initiatiefnemers zijn slecht geïnformeerd. Ze zetten de mensen op het verkeerde been.“

Het college laat de actie dan ook niet gelaten over zich heen gaan. „Op alle mails die we krijgen, geven we een reactie. Op een zakelijke wijze proberen we mensen duidelijk te maken wat de feiten zijn. Het zijn geen onomkeerbare projecten. We onderzoeken eerst wat er moet gebeuren. Pas dan neemt de gemeenteraad een beslissing.“

De actie kan zijn weerslag hebben op de verkiezingen, geeft Westhoven toe. „Maar als je op basis hiervan beslist, dan is je keuze wel erg beperkt. Dit gaat maar over een onderwerp. Er gebeurt veel meer in de stad.“

bron: de Gelderlander