Doesburg krijgt een nieuw stadsbestuur!

25 maart 2006

Doesburg krijgt een nieuw stadsbestuur!

SP, Stadspartij en D66 hebben overeenstemming bereikt over een nieuw collegeprogramma. Samen gaan ze de stad besturen, iedere partij levert een wethouder. Het akkoord wordt voorgelegd aan de leden.

A.s. maandagavond 27 maart is er daarom in de Speeltuin aan de Marijkelaan een algemene ledenvergadering. Aanvang 20.00 uur!De fracties van SP, Stadspartij en D66 in de nieuwe gemeenteraad hebben overeenstemming bereikt over een gezamenlijk collegeprogramma voor de komende vier jaar. Dit programma zal aanstaande maandagavond worden gepresenteerd aan de leden en vervolgens ter bespreking en goedkeuring worden voorgelegd.

Op basis van dit programma willen de gezamenlijke fracties -na goedkeuring van hun respectievelijke achterbannen- aan de gemeenteraad voorstellen om per donderdag 30 maart het nieuwe team van wethouders als volgt samen te stellen:

Willem Bouman, wethouder namens de SP
Fred Jansen, wethouder namens de Stadspartij
Frans Hofman, wethouder namens D66

De onderhandelingen verliepen vlot en soepel. De PvdA, tweede partij in grootte, meldde in het gesprek met de SP dat men in eerste instantie de voorkeur gaf aan de reservebank. De VVD verloor een zetel, meldde echter bereid te zijn om mee te doen in een nieuw college. Het CDA verloor twee van de drie raadszetels en vertelde zich voor te bereiden op een rol in de oppositie.

Na raadpleging van de leden startten we de vervolgbesprekingen met de Stadspartij en D66, samen met de SP goed voor 9 van de 15 zetels. Het enthousiasme en de wil bij de drie partijen om er samen uit te komen waren groot. De SP en D66 brengen in de nieuwe combinatie de nodige ervaring in. De Stadspartij is nieuw, maar toonde zich in de besprekingen zeer inhoudelijk en betrokken. Weliswaar is hun politieke ervaring beperkt, men toont echter de wil en bereidheid om snel te leren en om de verantwoordelijkheid te nemen in deze voor Doesburg belangrijke tijden.

De leden zijn nu weer aan zet. Wat vindt u ervan? Kom het met de onderhandelaars bespreken, a.s. maandagavond om 20.00 uur in de Speeltuin aan de Marijkelaan!

Vriendelijke groet, namens het bestuur,

Willem Bouman,
voorzitter