h

Ledenvergadering SP stemt in met akkoord

28 maart 2006

Ledenvergadering SP stemt in met akkoord

De ledenvergadering van de SP Doesburg heeft gisteravond ingestemd met het bereikte collegeakkoord. Ook de Stadspartij Doesburg en D66 deden dat. Daarmee staat niets de benoeming van het nieuwe college meer in de weg.

Die vindt a.s. donderdagavond plaats.

De tekst van het bereikte akkoord luidt als volgt (lees het hier in PDF):

Kernprogramma 2006 –2010 college SP-Stadspartij Doesburg-D 66

De fracties van de SP, de Stadspartij Doesburg en D 66 hebben overeenstemming bereikt over de vaststelling van een akkoord op hoofdlijnen voor de komende raadsperiode zoals onderstaand verwoord. Gekozen is voor een akkoord op hoofdlijnen dat door de portefeuillehouders binnen een termijn van 100 dagen nader uitgewerkt zal worden. Hiervoor is gekozen omdat de definitieve jaarrekening 2005 en de Voorjaarsnota 2006 nog niet beschikbaar zijn, zodat nog geen inzicht is verkregen in de actuele financiële positie van de gemeente. De uitwerking van dit akkoord kan op deze manier worden meegenomen bij het opstellen van de begroting voor het jaar 2007.
Voor de volgorde van de onderwerpen is aansluiting gezocht bij de programmahoofdstukken van de Programmabegroting 2006.

Programma 1 – Contact bestuur –bevolking

Inzet is behoud van de gemeentelijke zelfstandigheid, ook voor de langere termijn. De samenwerking met buurgemeenten wordt versterkt teneinde alle bestuurlijke taken ook in de toekomst goed te kunnen blijven uitoefenen en om te bereiken dat de zelfstandigheid ook op de lange termijn gewaarborgd blijft. De samenwerking zal zich toespitsen op backoffice activiteiten. Burgers kunnen ook straks voor alle zaken terecht op het stadhuis. De samenwerking met Rheden wordt geleidelijk verder ontwikkeld waarbij iedere te nemen stap zorgvuldig wordt afgewogen. De gemeentelijke beleidsautonomie staat daarbij niet ter discussie.

De samenwerking met onze inwoners wordt versterkt. In alle wijken zullen onafhankelijke wijkraden actief zijn, ze krijgen een grotere rol in de beleidsvoorbereiding en – uitvoering. Bij belangrijke ontwikkelingen wordt de bevolking geraadpleegd. Het gemeentelijke apparaat moet dienend en transparant zijn. De blik wordt meer naar buiten gericht, wijkgericht werken komt centraal te staan. De informatievoorziening naar de burgers wordt verbeterd.

Er wordt kritisch gekeken naar het functioneren van de gemeentelijke organisatie. De geleverde en te leveren prestaties worden beoordeeld vanuit een streven naar een goede prijs-kwaliteitverhouding. Er moet sprake zijn van een slagvaardig ambtenarenapparaat dat op een doortastende manier wordt aangestuurd. Een zelfde lijn wordt gevolgd richting externe organisaties die onderdelen van gemeentelijk beleid uitvoeren ( prestatiecontracten met gesubsidieerde instellingen en gemeenschappelijke regelingen.)

Programma 2a – Jeugd en jongerenbeleid.

Met de realisatie van het nieuwe jongerencentrum breekt een nieuwe fase aan in het streven naar een actief jeugd- en jongerenwerk waarin betrokkenheid en eigen verantwoordelijkheid centraal staan. Het preventief jeugdbeleid wordt versterkt, jongeren met ( dreigende) problemen worden ondersteund. Het lokale onderwijs heeft een cruciale rol in het opgroeien van kinderen en jongeren. De gemeente zet het huidige beleid ter voorkoming en bestrijding van ontwikkelingsachterstanden voort.

De belangen van jeugd en jongeren zullen meer op de gemeentelijke agenda komen o.a. de jongerenhuisvesting, het veilig uitgaan, culturele jongerenactiviteiten, het spelen en sporten in de wijk. Er komt in het kader van wijkgericht werken aandacht voor plekken waar jongeren elkaar ontmoeten, bij problemen vindt overleg met de buurt plaats met het doel te komen tot zinvolle maatregelen op basis van draagvlak. Er wordt extra geld geïnvesteerd in de speelvoorzieningen.
Er zal een onderzoek komen naar de mogelijkheden om diverse functies ( maatschappelijke, sport, cultuur enz.) te combineren waarbij dan gedacht zou kunnen worden aan een gezamenlijke locatie. Tevens komt er een onderzoek naar mogelijke verruiming van de voor- en naschoolse kinderopvang. Zodra het onderzoeksrapport over De Bongerd op tafel ligt volgt snelle besluitvorming over de uiteindelijke bestemming.

Programma 2b – Ouderenbeleid.

Het beleid voor ouderen zal worden vervat in een nota ouderenbeleid. Hierbij zal ook aandacht worden besteed aan de groep ouderen binnen de Turkse en Molukse gemeenschap. Ouderen moeten zo lang mogelijk in de eigen wijk kunnen blijven wonen met goede zorg en hulp en met toegankelijke voorzieningen in de buurt. Daarnaast zal worden gezorgd voor voldoende woonzorgappartementen en verpleegplekken. Een goede samenwerking met de toegelaten instellingen is daarbij van groot belang.
De gemeente zal ervoor moeten zorgen dat de voorzieningen, zeker voor de minder draagkrachtige ouderen, betaalbaar zijn. Het beleid op het gebied van wonen, zorg en welzijn gaat verder geïntegreerd worden. Ouderen met problemen moeten op tijd in beeld komen. De gevolgen van het rijksbeleid moeten nauwlettend in het oog worden gehouden en binnen de mogelijkheden die de gemeente heeft of krijgt worden opgevangen.

Programma 3 - Sport, recreatie en cultuur.

Het bereik van het muziekonderwijs dient zo breed mogelijk te zijn. Bij het aflopen van het contract met de Stichting Musica Allegra ( in 2008) zal met name naar dit aspect gekeken worden. De in 1995 vastgestelde minderhedennota zal in 2006 vervangen worden door een nieuwe actuele versie.
Het project Breedtesport zal te zijner tijd opgevolgd worden door de BOS-impuls, de Buurt Onderwijs Sport-impuls. In principe zal de gemeente daaraan meedoen.
Aandacht zal worden besteed aan het monumentenbeleid, waarvoor een aangepaste conceptbeleidsnota inmiddels gereed is. De samenwerking met de gemeente Zutphen voor wat betreft een stadsarcheoloog zal daarvan onderdeel uitmaken.

Programma 4 – Werk, inkomen en zorg

Het gemeentelijk reïntegratiebeleid wordt aangepast. Er zal meer uitstroomgericht gewerkt gaan worden. Bij gemeentelijke projecten ligt de focus op het verbeteren van de situatie in de openbare ruimte, op het bieden van reëel perspectief op uitstroom richting regulier werk en op het voorkomen van jeugdwerkloosheid. Wie kansen krijgt om uit de uitkering te komen, moet die kansen ook benutten. Optimaal gebruik en ontwikkeling van reïntegratie-instrumenten zullen in goede samenwerking met lokale ondernemers dienen te gebeuren.

Lukt het niet om aan het werk te komen, ook niet in de gesubsidieerde sfeer, dan zijn er fatsoenlijke regelingen. Het armoedebeleid moet verder worden verbeterd waarbij zo min mogelijk geld opgaat aan ambtelijke inzet. De Wvg-voorzieningen worden gehandhaafd, de speciale zorg voor ouderen, zieken en gehandicapten blijft. Mensen met schulden worden zo goed mogelijk geholpen richting nieuwe start. De gevolgen van rijksbeleid zullen zo goed mogelijk worden opgevangen. Voor de schuldhulpverlening wordt een maximale inspanning geleverd; wachtlijsten worden voorkomen. Een actualisatie van de nota Bijzondere Bijstand zal nog dit jaar verschijnen.
Ingezet wordt op een goede en betaalbare zorg voor iedereen. Zorgvuldige en sociale invoering van de WMO, waarbij de kansen worden benut om voorzieningen te integreren ( gezondheidszorg, huisvesting, wijkgericht werk, vrijwilligerswerk, mantelzorg, overig welzijnswerk. Er komt een gemeentelijk zorgloket.

Programma 5 - Natuur en milieu

Het beleid richt zich op bescherming van de nog resterende natuur en het groen in en om Doesburg, herstel van de ecologische waarden en waar mogelijk versterking daarvan. Een zo ruim mogelijk ecologische verbindingszone. De Hoge Linie wordt als stiltegebied behouden; de Lage Linie krijgt de bestemming cultuurhistorisch natuurgebied en wordt als zodanig beschermd. De gemeente neemt een actievere ( regie)rol op zich bij uitvoering van in nota`s vastgelegd beleid. Het slibdepot op Den Helder zal na de periode van gebruik voor het grootste gedeelte worden teruggegeven aan de natuur als onderdeel van de ecologische verbindingszone.

Programma 6 – Wonen in Doesburg.

Er komt een stevige ambitie voor nieuwe sociale woningbouw, waarbij aansluiting gezocht zal worden bij de lokale woningbehoefte. De bouw van nieuwe, goedkope huur- en koopwoningen wordt voortvarend ter hand genomen. Voor nieuwe woningbouw worden meerdere mogelijke locaties aangewezen. Bij alle ruimtelijke ontwikkelingen gaat een heldere gemeentelijke regie gelden. Er wordt een woonvisie ontwikkeld, de structuurvisie uit 1998 wordt aangepast. Als het gaat om inbreidingslokaties zal een terughoudend beleid gevoerd worden.

Het ontwikkelingsplan Koppelweg e.o. in de voorgestelde vorm gaat niet door; er zal een oriëntatie gaan plaatsvinden naar de vraag hoe het gebied erin de toekomst uit zal moeten zien.

Bescherming en waar mogelijk versterking van het historisch karakter van onze binnenstad waar het goed winkelen en vertoeven is. Het Arsenaal wordt gerestaureerd en krijgt een bijzondere bestemming ( vestiging Para Limes.) Herinrichting van en eventuele vernieuwing van bestaande wijken geschiedt in nauw overleg met de bewoners, verhuurders en andere relevante partijen. De bestaande betaalbare woningvoorraad moet zoveel mogelijk worden gehandhaafd; huurverhogingen die boven de inflatie uitgaan dienen waar mogelijk beperkt te worden. In de wijken wordt gestreefd naar goede speel-, sport- en verblijfsvoorzieningen.

Programma 7 – Integrale veiligheid en hulpverlening.

De huidige knelpunten bij de brandweerzorg zullen zo mogelijk moeten worden opgelost in regionaal verband. De brandweer moet een vrijwilligersorganisatie blijven. De ambulancezorg moet verder verbeterd worden, de aanrijtijden verkort. Er zal een integrale aanpak van vandalismebestrijding komen waarbij het accent zal liggen op een efficiënt preventief beleid. De actieve rol van de wijkbewoners is van groot belang bij het bereiken van een duurzaam veiliger en prettiger woonklimaat. Het bestrijden van huiselijk geweld zal de nodige aandacht krijgen. Er komt een integraal veiligheid- en handhavingsbeleid.

Programma 8 – Economie

Gestreefd wordt naar behoud van de huidige werkgelegenheid en waar mogelijk op versterking daarvan, zoals bij de initiatieven aan de Verhuellweg. In wijken zal de woon-werkcombinatie bevorderd worden. Een beter gebruik van onze industrieterreinen en – opstallen wordt bevorderd. Nieuwe bedrijven moeten worden aangetrokken en de kwetsbaarheid van onze stad op het gebied van de werkgelegenheid dient verkleind te worden. Aanhoudende zorg zal besteed worden aan een aantrekkelijk winkelgebied, aan een goede ontwikkeling van de detailhandel en van de horecagelegenheden. Conform de gemaakte afspraken met de DOV blijft de afsluiting van de winkelstraten op zaterdag en op de culturele zondag tot het einde van 2008 van kracht. Ruim voor het verstrijken van genoemde termijn zal in overleg met de lokale ondernemers en de binnenstadbewoners worden gesproken over continuering dan wel verandering van beleid. Bij ontwikkeling van de werkgelegenheid zal aandacht geschonken worden aan het creëren van kansen voor mensen met een WWB-uitkering.

Programma 9 – Verkeer en vervoer

De verkeersveiligheid wordt verder verbeterd door in de woongebieden ook fysieke maatregelen te nemen. De aandacht wordt daarbij verdeeld over alle wijken. Een betere bereikbaarheid van de huisartsenpost in Zevenaar en de bedrijventerreinen langs de A-12 zal bepleit worden. Het parkeerbeleid zal worden herijkt. Gratis parkeren aan de rand van de stad wordt voorgezet en uitgebreid. Er wordt naar gestreefd bij het betaald parkeren versoepelingen door te voeren teneinde de publieksvriendelijkheid te vergroten.

Programma 10 – Financieel beleid

Uitgangspunt vormt een gezonde gemeentefinanciën op basis van een verantwoord uitgavenpatroon. Een structureel sluitende begroting en meerjarenraming zijn daarbij noodzakelijk. Gestreefd wordt naar verbetering van de inzichtelijkheid, naar het volledig in beeld brengen en houden van alle structurele lasten, naar verbetering van het meerjarenperspectief en een goed risicomanagement.
Er zal een optimaal gebruik worden gemaakt van externe middelen en subsidiemogelijkheden van hogere overheden. Plannen zullen zoveel mogelijk in eigen beheer of samen met de buurgemeenten worden opgesteld.

Bij herinvesteringen en nieuwe investeringen worden telkens goede afwegingen gemaakt tussen nut en noodzaak en zal er kritisch worden gekeken naar de kosten van infrastructurele projecten. Uitgangspunt is een eerlijke lastenverdeling voor de burgers; de lokale lasten worden jaarlijks in principe met het inflatiepercentage verhoogd. Het streven is erop gericht de woonlasten te beperken door terughoudend te zijn bij niet absoluut noodzakelijke investeringen.

Doesburg, 30 maart 2006

De fracties van de SP, de Stadspartij Doesburg en D 66 in de gemeenteraad van Doesburg.

U bent hier