SP in colleges Doesburg én Rheden

16 april 2006

SP in colleges Doesburg én Rheden

Tot veler verrassing worden de kameraden Rikus Brader en Willem Bouman allebei wethouder in hun respectievelijke gemeentes.

Dat de SP opnieuw deel uitmaakt van het college in Doesburg was na de 38,2% van 7 maart eigenlijk geen verrassing meer: al na drie weken werd een nieuw college van SP Stadspartij Doesburg en D66 geïnstalleerd. Buitengewoon opmerkelijk is de huidige opmars van de SP in Rheden: voorman Rikus Brader, al jaren dik bevriend met onze Willem Bouman wordt daar wethouder terwijl de SP pas net met drie leden in de raad is gekozen!
De SP stapt in Rheden met de PvdA en Gemeentebelangen (GB) in het college van B&W. Een historische maar ook verrassende gebeurtenis, want voor het eerst sinds ca. 35 jaar wordt de bestuurshegemonie van de combinatie PvdA, CDA en VVD doorbroken. Naast Jan Bart Wilschut en Joop Kock van de PvdA, Wim Pieper van GB gaat Rikus Brader namens de SP deel uit maken van het college
Niemand binnen de SP had op 13 maart bij de start van de onderhandelingen bij deze mogelijkheid serieus stil gestaan. Weliswaar vonden alle partijen dat onderzocht moest worden of de winnende partijen (SP 12,6 % winst, PvdA 2,6 % winst en Gemeentebelangen 0,6 % winst) samen een coalitie konden, het plan ‘Hart van Dieren’ werd hierbij echter door iedereen als een onneembare vesting in de onderhandelingen gezien. Met name GB en PvdA stonden langdurig als kemphanen tegenover elkaar.
Er kwam een akkoord over het Hart van Dieren: er komt alsnog onderzoek komt naar alternatieven, extra financiering en de inwoners van Dieren kunnen meebeslissen over de uiteindelijke plannen. Er onstond groeiend onderling vertrouwen tussen de drie partijen, tot verrassing van de andere partijen in Rheden. Harde noten werden nog gekraakt t.a.v. de woningbouw en allerlei voorzieningen. ‘Veel van de SP-speerpunten zijn echter terug te vinden in het akkoord. Met recht kan worden gesteld dat er een goede basis ligt voor een socialer Rheden’ aldus de Rhedense SP-ers. Rikus Brader zal zich als wethouder voor een belangrijk deel gaan inzetten voor zaken waarmee zijn college Willem Bouman aan de andere kant van de IJssel bezig is: vergroten van de invloed van de inwoners op hun eigen woon- en leefomgeving, behoud en versterking van de voorzieningen, via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de Wet Werk en Bijstand ervoor zorgen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen meedoen in de samenleving.