SP Doesburg uit zorgen over nieuw huurbeleid

1 september 2006

SP Doesburg uit zorgen over nieuw huurbeleid

De SP Doesburg heeft Woonservice IJsseland gevraagd wat de veranderingen in het huurbeleid voor Doesburg gaan betekenen. Per 1 juli 2006 hebbenwoningcorporaties de mogelijkheid om huurverhogingen tot 4%, bovenop de inflatie, door te voeren. De SP wil dat huren een betaalbare vorm van wonen blijft en heeft daarom Woonservice
IJsseland verzocht om verantwoord om te gaan met de nieuwe wetgeving.

In een schriftelijke reactie heeft de Woonservice laten weten dat zij een ‘gematigd huurverhogingsbeleid’
willen voortzetten zolang dit ‘financieel haalbaar is’.

Een extra stijging van de huurprijs betekent voor veel huishoudens een verdere verslechtering van hun financiële situatie. Volgens de SP hebben huurders het de laatste jaren toch al niet makkelijk gehad. Door een korting op de huursubsidie en stijgende energielasten zijn de lasten al flink verzwaard. Van Woonservice IJsseland
mag, volgens de SP, dan ook verwacht worden dat zij verantwoord omgaan met de nieuwe
wetgeving.

De SP vroeg Woonservice IJsseland ook hoeveel woningen én welke woningen per 1 januari 2007 geliberaliseerd worden. Liberalisering wil zeggen dat de verhuurder vanaf 2010 zelf mag bepalen hoe hoog de maandelijkse huurprijs wordt. In Doesburg wordt, volgens Woonservice IJsselland, vijf procent van de woningvoorraad geliberaliseerd; dat zijn ongeveer 100 huurwoningen.

In haar beantwoording gaf Woonservice IJsseland aan nog geen standpunt te hebben over de aanstaande liberalisering. Dit is, wat de SP betreft, te gemakkelijk. De partij verwacht van de Woonservice dat zij, ook na 2007, blijft streven naar minimale huurverhogingen voor alle huurders in Doesburg.