SP’ers achter slot en grendel

19 september 2006

SP’ers achter slot en grendel

Op 16 september zijn zeven Doesburgse SP’ers voor ruim drie uur achter slot en grendel gegaan. Gedurende deze tijd kregen zij een rondleiding in de Penitentiaire Inrichting in Zutphen.

Begeleider dhr. Rinie Brugman vond het belangrijk te beginnen met koffie/thee en cake. Daar zeggen SP'ers natuurlijk geen nee tegen. Daarna volgde een korte uiteenzetting over het functioneren van de gevangenis.

De meeste mensen komen bij een justiele inrichting terecht als ze verdacht worden van een misdrijf of als ze door de rechter zijn veroordeeld tot een vrijheidsstraf of een vrijheidsbenemende maatregel. Verdachten van een misdrijf kunnen in voorlopige of preventieve hechtenis worden genomen.

"Bezoek

De rechter besluit tot een preventieve hechtenis als de officier van justitie hierom vraagt en het gevaar bestaat dat de verdachte vlucht of een bedreiging vormt voor de veiligheid van de samenleving. Bij verreweg de meeste veroordelingen gaat het om gewelds-of vermogensmisdrijven. Andere veel voorkomende misdrijven zijn “vernielingen”, verstoring van de openbare orde en overtreding van de opiumwet.

In de Penitentiaire Inrichting te Zutphen bestaat de mogelijkheid voor mensen met een “gewone” om een opleiding te volgen (natuurlijk in overleg met diverse instanties). Ook zijn er mogelijkheden om te werken aan praktische zaken zoals het leren van sociale vaardigheden, het omgaan met geld, het vinden van een baan en het regelen van huisvesting.
Mogelijkheden voor opleidingen van een vakdiploma zijn er op dit moment niet meer.

Momenteel telt de gevangenis ongeveer 240 “gasten”. Hiervoor zijn ongeveer 70 mensen personeel door de week en ongeveer 25 mensen in het weekend aan het werk. De gevangenen mogen vier maal per week bezoek ontvangen. Penitentiaire Inrichting te Zutphen is niet alleen verantwoordelijk voor de tenuitvoerlegging van de straf of maatregel maar ook voor de dagelijkse verzorging. Deze inrichting is dan ook een compleet dorp.

De cellenblokken worden door sommige ”gasten” als een “huiskamer” ingericht, bijvoorbeeld doormiddel van een kanarie in een kooitje, een tv en een magnetron. De cellen waar twee mensen in gehuisvest zijn zagen er stukken kleiner uit. De cel bestond uit een stapelbed en voor ieder een tv, een klein wastafeltje, geen spiegel maar een spiegelende plaat en een klein toilet.

Om vijf uur ’s-avonds gaat de deur dicht en de volgende morgen acht uur weer open.
Behalve de eigen cel zijn er natuurlijk de luchtplaatsen, sportveld (buitenveld met kunstgras), fitness ruimte en een sportzaal. In de werkplaatsen wordt onder andere van gietijzer van alles gemaakt. Daarnaast is er een afdeling waar ansichtkaarten gebundeld worden en een afdeling waar pallets gemaakt worden.

De “gasten” krijgen € 12,- zakgeld per week. Door te werken kan wat extra’s bijverdiend worden. Voor wat betreft de werkplaatsen is er voor de ene groep een hoger beveiligingsniveau nodig dan voor de andere. De veiligheid van het personeel staat voorop!

De rondleiding was zeer indrukwekkend en soms ook beklemmend. Al met al, een boeiend werkbezoek aan een locatie waar je niet alle dagen komt.