Erdogan Kaya op 10 bij PS-verkiezingen

17 januari 2007

Erdogan Kaya op 10 bij PS-verkiezingen

Erdogan Kaya uit het bestuur van de SP in Doesburg staat op de lijst van te kiezen parlementsleden voor de provicie Gelderland op de 10e plaats !

SP-raadslid Erdogan Kaya staat als tiende op de kandidatenlijst voor de Statenverkiezingen van 7 maart aanstaande. In de beginjaren ’80 werd Erdogan al actief bij de SP in Doesburg, was betrokken bij vele acties en is inmiddels het langstzittende raadslid van de Doesburgse gemeenteraad. Hij is nu voorzitter van de raadscommissie VROM. Uitgaande van een uitslag die in de buurt zou komen van het resultaat bij de kamerverkiezingen, moet het mogelijk zijn om zeven à acht zetels te behalen. Erdogan zou dan straks één van eerste reserves zijn. Op zich niet erg, want er is in Doesburg nog veel te doen!

Op 7 maart 2007 zijn er alweer verkiezingen: dit keer voor de Provinciale Staten. Wat doet de provincie, waarom is het belangrijk dat mensen gaan stemmen en wat gaat de SP in de verkiezingscampagne doen? Een overzicht.

Stemmen

Bij de Provinciale Staten-verkiezingen van 2003 brachten weinig kiesgerechtigden hun stem uit. De provincie 'leeft' niet erg en weinig mensen weten waar de provincie eigenlijk over gaat – niet voor niets wil de SP provincies omvormen tot kleinschalige regio's.

Voor de SP is het desondanks van groot belang om na de klapper van 22 november ook bij de provinciale verkiezingen van 7 maart weer een dijk van een uitslag neer te zetten. Deze verkiezingen zullen door iedereen gezien worden als eerste belangrijke toets voor de nieuwe coalitie in de maak. En natuurlijk ook voor de grootste oppositiepartij. We gaan als SP laten zien dat 22 november geen 1-dags succes was. De SP blijft het in de opiniepeilingen na de verkiezingen goed doen. Ook op 7 maart kan de SP weer groeien!

Om goed te scoren bij de provinciale staten verkiezingen is het vooral belangrijk om onze kiezers er van te overtuigen dat het de moeite waard is om hun stem uit te brengen. Dat zal niet vanzelf gaan. Anders dan in provincies als Friesland, Zeeland en Limburg voelen maar weinig mensen zich 'Gelderlander'.

Waarom dan toch stemmen op 7 maart?

• Ook voor Gelderlanders is het belangrijk dat er een grote SP-fractie komt in de Provinciale Staten. De provincie stelt o.a. streekplannen op, heeft een belangrijke stem in de aanleg van bruggen, wegen en (veilige!) fietspaden, stelt kaders voor het natuurbeleid en heeft een taak in het bevorderen van cultuur en recreatie. Een grote SP-fractie in Gelderland is nodig voor het behoud van natuurgebieden in onze dichtbevolkte provincie en voor een beter openbaar vervoer.
  • De 75 leden van de Eerste Kamer worden gekozen door de leden van provinciale staten. De SP heeft nu vier zetels in de Eerste Kamer. Dat kunnen er flink wat meer worden. En ook dat is een goede reden om op 7 maart SP te stemmen. De Eerste Kamer controleert de wetgeving en bepaalt mee welke ruimte de regering heeft om haar plannen uit te voeren. Een grote SP-fractie in de senaat kan in belangrijke debatten het verschil maken. Denk bijvoorbeeld aan het plan van het CDA om de morsdode Europese grondwet weer nieuw leven in te blazen. Of de discussie over de toekomst van de NAVO. Juist in dat soort zaken heeft de Eerste Kamer een belangrijke stem.
  • Ook indirect is de uitslag van de komende verkiezingen belangrijk voor de invloed die de SP kan uitoefenen. In de Tweede Kamer, in de gemeenteraad en niet te vergeten in onze acties. Als we er in slagen om opnieuw winst te boeken, dan kunnen andere partijen steeds minder om de SP heen. We kunnen dan met nog meer vaart volop verder bouwen aan een socialer Gelderland en beter Nederland. En het is zeker niet uitgesloten dat een nieuwe forse winst de deur naar een echt sociaal kabinet – mét de SP – weer opent.