Start opknap van speelterreinen !

17 januari 2007

Start opknap van speelterreinen !

De gemeente gaat beginnen met het opknappen van een deel van de bijna 40 speelterreinen. De gemeenteraad is voorgesteld om voor de eerste fase 108.000 euro beschikbaar te stellen. Voor het belangrijkste deel is dit geld nodig voor het aanpassen van de ondergrond en de vervanging van toestellen, die volgens de nieuwste normen niet meer voldoen. Drie plekken worden opgeheven, mits bewoners daarmee instemmen. Op de plekken waar iets weg moet komt bijna overal een nieuw of ander toestel. In feite is het nu vooral een operatie die achterstallig onderhoud betreft. Ook wordt er een onderhoudsprogramma opgesteld, dat ervoor moet zorgen dat de boel vanaf nu ook goed wordt bijgehouden. Een nieuw aan te stellen wijkcöordinator krijgt als belangrijke taak om de wijk betrokken te houden bij het wel en wee op en rond de speelterreinen. Zo kan beter worden ingespeeld op de wensen van kinderen en kan bovendien snel worden gereageerd als er eens iets mis is.

SP-rapport belangrijk instrument

Tijdens de commissievergadering Maatschappelijke Ontwikkelingen kreeg het SP-rapport ‘Spelen in Doesburg’ kreeg van alle raadsfractie de complimenten. Ook wethouder Willem Bouman loofde het werk van zijn partijgenoten en merkte op dat de ambtenaren van gemeente weliswaar zelf ook onderzoek hadden gedaan naar de kwaliteit van de speelterreinen, maar dat er geen enkel zicht was op de wensen van de kinderen. Daar voorziet het rapport nu in, en zal nu en straks worden gebruikt bij de uitvoering van het speelbeleid.

Nieuwe invulling Koppenbergh en van Tuyllplein

Eén van de projecten van het Kleine Stedenbeleid (KSB) behelst de investering van 200.000 euro in nieuwe speelvoorzieningen. Als eerste wordt nu gewerkt aan de nieuwe inrichting van de speelterreinen Koppenbergh en van Tuyllplein. Een speciale bewonersgroep heeft voorstellen gedaan voor een nieuwe invulling, die aan de wijk zullen worden gepresenteerd en besproken tijdens een wijkavond. Uiteraard wordt ook de wijkraad erbij betrokken.

Aansluiten bij de juiste momenten

Nieuwe investeringen in spelen zullen zo veel mogelijk worden gekoppeld aan het moment waarop er toch gaat wat gaat gebeuren in de wijk. Zo komt er op de Linie bij het nieuwe jongerencentrum 0313 een speel- en sportplein en wordt t.z.t. het speelterrein van Vierackerlaan opgeknapt in combinatie met de bouw van appartementen aan de Kraakselaan (locatie Nootenboom). Ook komen er nog meer initiatieven in het kader van het KSB.