onderzoek naar gemeentelijke samenwerking

13 februari 2007

onderzoek naar gemeentelijke samenwerking

De raad van Doesburg heeft geen steun verleend aan het voorgenomen onderzoek naar het mogelijk onderbrengen van de ambtenarenapparaten van Doesburg, Rheden en Rozendaal in een Shared Service Center (SSC). De voorkeur van de gehele Doesburgse raad ligt bij een minder vergaande vorm van samenwerking, maar die wens stuitte in de overleggen die B&W hebben gevoerd op weerstand vanuit de gemeente Rheden: daar ziet men er pas echt voordeel in wanneer één ambtelijke organisatie wordt gevormd. Burgemeester Overweg zal nu met zijn beide collega’s aan de overzijde van de IJssel in overleg treden over hoe het verder moet.

Dilemma

De gehele raad van Doesburg stond voor een dilemma. Iedere partij wil de samenwerking met andere gemeenten het liefst stap voor stap verder uitbouwen, waarbij steeds op onderdelen wordt bekeken hoe meerwaarde kan worden behaald. Het aantal mogelijke samenwerkings-partners is echter beperkt. Van de direct aangrenzende gemeenten is alleen Rheden (met Rozendaal) bereid intensiever te gaan samenwerken met Doesburg. De eisen van Doesburg voor wat betreft het behoud van de bestuurlijke autonomie, het handhaven en waar mogelijk verbeteren van de dienstverlening en de zorg voor het personeel werden door Rheden en Rozendaal als voorwaarden voor een positieve uitkomst van het onderzoek geaccepteerd, maar het uitgangspunt bleef de SSC-vorm. Het personeel en de ondernemingsraad van de gemeente Doesburg zien het SSC niet zitten. En intensieve samenwerking met gemeentes verderop (Arnhem, Doetinchem, Zutphen) is niet onmogelijk, maar ligt niet erg voor de hand.

Herindeling voorkomen

SP-fractievoorzitter Hammink constateerde de nodige verdeeldheid in de raad. Alleen bij SP en CDA bestond de principiële bereidheid om het onderzoek naar het SSC te starten, waarbij de vrees voor een mogelijke herindeling voor de SP de belangrijkste drijfveer was, zo bleek opnieuw tijdens het debat op 8 februari in de raadscommissie Bestuur en Organisatiezaken: “Ook wij zagen het liever anders, maar als het nu niet tot samenwerking komt, dan moeten wij vrezen dat er zo direct van bovenaf over ons wordt beslist en dat het gewoon herindelen wordt: weg zelfstandig Doesburg! Maar we willen ook niet dat een onderzoeksbesluit er door een nipte meerderheid doorheen gedrukt wordt, daarvoor is de kwestie veel te belangrijk. Zo’n besluit moet je als raad eigenlijk unaniem nemen, het gaat immers over de toekomst van je gemeente.”

Vertrouwen

De politieke partijen in de raad geven vrijwel alle aan vóór een zelfstandig voortbestaan van de gemeente Doesburg te zijn. Alleen de VVD gaf in een eerder stadium aan voorstander te zijn van herindeling. Het CDA vindt dat ‘geen optie’. SP, Stadspartij Doesburg en D66 hebben in het collegeprogramma het behoud van de zelfstandigheid centraal gesteld. De PvdA, eerder nadrukkelijk voorstander van herindeling, wil nu ‘dat Doesburg het gezellige en autonome stadje blijft tot in lengte van jaren’. Waarvan akte. De SP zal er alles aan doen om vanuit de nu ontstane situatie alsnog tot intensieve samenwerking met de buurgemeenten te komen. Gerrit Hammink: “De uiteindelijke vorm van de samenwerking stond niet zo vast als het leek. In het beoogde onderzoek was ruimte gemaakt voor een tussenstap, juist om heroriëntatie op de te kiezen richting mogelijk te maken. Op dit moment gaat het er om nu eerst het vertrouwen van de gemeentebesturen in elkaar te behouden.”