PROEF MET LANDBOUWVERKEER GEËVALUEERD

3 februari 2007

PROEF MET LANDBOUWVERKEER GEËVALUEERD

Staten wensen een vervolg

Een proef met landbouwverkeer op twee provinciale wegen rond Zelhelm (N315) en Doesburg (N317) is afgerond. Gebruikers van landbouwvoertuigen waarderen de maatregel positief. Aanleiding voor de proeven was de wens om het landbouwverkeer uit de bebouwde kom te weren. De grote en zware landbouwvoertuigen geven vaak een gevoel van onveiligheid in de bebouwde kom. De lage snelheid van deze voertuigen leidt anderzijds vaak weer tot grote snelheidsverschillen met het andere gemotoriseerde vervoer op provinciale wegen. Gelderland heeft 2 proeven gedaan in Doesburg en Zelhem. Hierbij konden landbouwvoertuigen vrijwillig gebruikmaken van parkeerhavens (Doesburg) en of van passeerhavens (Zelhem). Ter plekke geldt een inhaalverbod. Passeerhavens zijn korte parallelstroken langs de weg waar het landbouwverkeer naar kan uitwijken om achterliggend verkeer te laten passeren. Dit leidt tot minder onveilige inhaalpogingen.

Gelderland gaat nu over op het definitief toestaan van landbouwverkeer op beide provinciale wegvakken ter hoogte van beide kernen. In Doesburg worden hiervoor 2 van de 4 bestaande parkeerhavens omgevormd tot passeerhavens voor landbouwvoertuigen. De passeerhavens bij Zelhem worden voldoende goed gebruikt. Beide kernen worden definitief niet meer toegankelijk voor de grote landbouwvoertuigen. Hiervoor wordt een Verkeersbesluit voorbereid. Ook start er op verzoek van Provinciale Staten een nieuwe proef met het toestaan van landbouwverkeer op de N346 ter hoogte van Lochem. Nieuw is dat hier verplichte passeerhavens worden aangelegd.

Afwegingskader

Landbouwverkeer is een speciale groep in het verkeer. De snelheid lijkt op de groep langzaam verkeer, maar de massa van de voertuigen lijkt op gemotoriseerd verkeer. Het is daarom een verkeerssoort die moeilijk in te passen is op het wegennet. De ideale routes lopen via 60 km/uur- wegen buiten de bebouwde kom. Maar die routes zijn niet altijd beschikbaar. In dat geval moet de meest geschikte route worden gezocht. Gelderland heeft hiervoor een afwegingkader opgesteld. De proeven leiden niet tot een aanpassing van het provinciale beleid voor landbouwverkeer. Van geval tot geval moet worden bekeken wat de beste keuze is in routes voor landbouwverkeer.

Parkeerhavens, vrijwillige passeerhavens en verplichte passeerhavens

Er bestaan verschillende mogelijkheden om landbouwvoertuigen uit te laten wijken voor achteropkomend verkeer. Er zijn algemene parkeerhavens waar motorvoertuigen kunnen parkeren, dus ook landbouwvoertuigen. Daarnaast zijn er passeerhavens. Dit zijn iets langere passeerstroken, die meer ruimte bieden aan landbouwvoertuigen om uit en in te voegen. Ten slotte zijn er verplichte passeerhavens. Landbouwvoertuigen zijn verplicht deze te gebruiken. Deze zijn zodanig ingericht dat de voertuigen kunnen blijven rijden en na passage van het achteropkomende verkeer weer kunnen invoegen. Tot nog toe zijn die er niet in Gelderland.

Voor meer informatie over dit persbericht van de Provincie Gelderland kunt u tijdens kantooruren terecht bij Chris Pit, Beleidsmedewerker van de provincie Gelderland, tel. (026) 359 8429, e-mail: c.pit@prv.gelderland.nl of rv.gelderland.nl of Everdien Gunsing van de afdeling Communicatie, tel. (026) 359 90 65, e-mail: e.gunsing@prv.gelderland.nl

Na kantooruren kunt u bellen met de piketmedewerker van de Provincie Gelderland op tel. (06) 50 27 30 53.