Wie betaalt 2 extra FTE's bij de brandweer ?

13 februari 2007

Wie betaalt 2 extra FTE's bij de brandweer ?

De Doesburgse brandweer is in actie gekomen voor het aantrekken van twee extra betaalde krachten ten behoeve van de ondersteuning van de vrijwilligers van het korps. Ze moeten taken oppakken die nu deels door vrijwilligers worden gedaan: onderhoud van het materieel en de voorbereiding van het oefenen. Volgens twee onderzoeken zouden er twee extra fte’s bij moeten komen om de Doesburgse brandweer aan een adequate bezetting te helpen. De vrijwilligers waren op 9 februari in de Doesburgse raadzaal aanwezig om de eisen kracht bij te zetten.

Eén of twee?

Het college, minus burgemeester Overweg, heeft nu ingestemd met het toevoegen van één fte aan de formatie. ‘We hebben enorme waardering van het werk van het gehele korps en erkennen ook nadrukkelijk de wens tot uitbreiding. Maar het moet ook betaald kunnen worden. Het rijk heeft via een maatregel bij de Wet werk en bijstand een gat van enkele tonnen in onze financiële huishouding geschoten. Dat probleem moet echt eerst worden opgelost’. De collegepartijen SP, Stadspartij en D66 steunen dit standpunt. PvdA, CDA en VVD kregen stevig applaus van de brandweervrijwilligers door vast te houden aan twee fte.

Partij van de Arbeid: haal geld maar weg bij sociaal beleid en speeltuinen

Op de vraag van SP-fractievoorzitter Gerrit Hammink hoe deze partijen de dekking willen regelen kwam vanuit CDA en VVD geen antwoord. Dat was in de ogen van deze fracties een probleem voor het college. De PvdA kwam wel met een dekkingsvoorstel: “Haal het geld maar weg bij het sociale beleid en bij de speeltuinen” vond fractieleider Bollen.