Ambtenaren Doesburg, Rheden en Rozendaal niet in één organisatie

28 april 2007

Ambtenaren Doesburg, Rheden en Rozendaal niet in één organisatie

De drie colleges van de gemeenten Doesburg, Rheden en Rozendaal hebben dinsdag 20 maart gezamenlijk besloten af te zien van verder onderzoek naar intergemeentelijke samenwerking.

Reden voor dit besluit is het gebrek aan draagvlak in de gemeente Doesburg voor een onderzoek naar de mogelijkheid om in één ambtelijke organisatie samen te werken, met Rheden als centrumgemeente.

Op 26 januari 2006 hebben de colleges van Doesburg, Rheden en Rozendaal een intentieverklaring ondertekend. Hierin spraken de drie colleges de intentie uit de mogelijkheden van intergemeentelijke samenwerking te willen onderzoeken. Dit leidde ertoe dat in oktober 2006 de colleges overeenkwamen te gaan onderzoeken of het shared services model om te komen tot één ambtelijke organisatie haalbaar is. Uitgangspunt daarbij was dat de bestuurlijke autonomie van de drie gemeenten gehandhaafd blijft. De onderzoeksopdracht voor een extern adviesbureau zou voorgelegd worden aan de gemeenteraden van de drie gemeenten.

Op 8 februari 2007 heeft de raadscommissie van de gemeente Doesburg unaniem aangegeven intergemeentelijke samenwerking met Rheden en Rozendaal graag te willen onderzoeken, maar zich niet op voorhand te willen binden aan de keuze voor één ambtelijke organisatie. Hierop hebben de drie colleges op 20 maart jl. in een gezamenlijk overleg besloten onderzoek naar de mogelijkheid van intergemeentelijke samenwerking te beëindigen.

Blijft het breed bestaande besef in de gemeenteraad Doesburg, dat samenwerking met andere gemeenten (dat kan Rheden zijn als men daar alsnog bereid is om voor een lichtere vorm van samenwerking te kiezen, maar ook Bronckhorst of Zevenaar) moet worden uitgebouwd, juist ook om de zelfstandigheid te behouden. Het aantal taken van de gemeente is alleen maar groter geworden en alles zelf blijven doen is geen optie voor de langere termijn. Het college heeft nu besloten om nu eerst door de provincie een meting te laten doen naar de ‘bestuurskracht’ van Doesburg. Die meting moet antwoord geven op de vraag wat we Doesburg het best kan doen met het oog op de toekomst. Voor de SP blijft een zelfstandig Doesburg het doel. Het nieuwe college van GS van de provincie Gelderland heeft aangegeven geen initiatieven tot herindeling te willen nemen in de nieuwe periode.