Bestuurskrachtmeting: organisatie aanpakken en meer samenwerken

15 maart 2008

Bestuurskrachtmeting: organisatie aanpakken en meer samenwerken

Doesburg kan best als zelfstandige gemeente functioneren, maar moet dan wel meer gaan samenwerken met andere gemeenten.

Het rijk draagt steeds meer taken over aan de gemeente en daar moet de gemeente goed op inspelen. Cruciaal is dat de eigen ambtelijke organisatie verder wordt versterkt. De provincie heeft in Doesburg een kwaliteitsmeting verricht. “Het is een momentopname”, zegt burgemeester Hermen Overweg. “Hoe kijkt de omgeving naar de gemeente, en hoe kijken we daar zelf tegenaan.”
Dat dat beeld niet altijd even positief is, vindt wethouder Willem Bouman niet erg verrassend. “In de eerste vier jaar van mijn wethouderschap heb ik ervaren wat er allemaal mis ging in de organisatie. We hebben dat als SP in de verkiezingstijd in 2006 niet onder stoelen of banken geschoven en gesteld dat er een hardwerkend nieuw team van B en W nodig was om het allemaal op orde te brengen. Dat team is er gekomen. En met veel zaken die nu in het rapport naar voren komen, waren we dus al druk bezig. Het geeft ons daarom een goed beeld van waar we op moeten focussen, en het laat ons goed zien hoe we er halverwege deze collegeperiode voor staan”
Echte verbeteringen zijn volgens wethouder Frans Hofman onder meer te halen uit het maken van heldere jaarplannen. “Dan hebben we een reëel beeld wat we in een jaar kunnen verwachten van de ambtelijke organisatie. Het werken wordt voor iedereen prettiger en het voorkomt dat het werk zich maar opstapelt. Ook naar buiten toe moeten we duidelijk maken wat de gemeente wel en niet aankan. Zo hebben we bijvoorbeeld afgesproken dat de plannen in Beinum-West voorrang hebben. Dat betekent dat andere projecten voorlopig niet aan bod komen. Door dat zo te stellen kweek je geen valse verwachtingen en weet iedereen waar hij aan toe is.”
Samenwerken met andere gemeenten is noodzakelijk. Door de beperkte grootte loopt de gemeente tegen de grenzen van haar mogelijkheden aan en moet ze op meer terreinen gaan samenwerken met de buren. Hoe dat precies vorm gaat krijgen, op welke gebieden en met welke gemeenten is nog onderwerp van discussie.