SP voorzitter commissie burgemeester

15 mei 2008

SP voorzitter commissie burgemeester

Gerrit Hammink is voorzitter van de commissie die een nieuwe burgemeester gaat selecteren voor Doesburg. Wethouder Willem Bouman is als adviseur aan de commissie toegevoegd.

De vacature van burgemeester is opengesteld. Commissaris van de Koningin Cornielje kreeg de ‘profielschets’ die de gemeenteraad heeft opgesteld aangeboden door SP-fractievoorzitter Gerrit Hammink. De wensen zijn legio, iedere partij in de raad mocht er wat van vinden en alles partijen zijn vertegenwoordigd in de vertrouwenscommissie, die uiteindelijk achter gesloten deuren moet gaan uitmaken welke sollicitant de voorkeur krijgt.
Bij de selectie in 1991 van burgemeester Overweg deed de SP niet mee aan het spel. In die tijd werd de voorkeur van de raad nog zeer regelmatig genegeerd. Dat is nu anders: afwijken van de raadsvoordracht kan eigenlijk niet meer. De SP doet nu gewoon mee aan de selectie, en zit als grootste partij de commissie voor (Gerrit Hammink). Wel blijft een principieel bezwaar volledig overeind: de burgemeester wordt niet via een open, democratisch proces gekozen, en hij of zij kan ook niet zelfstandig door de gemeenteraad kan worden weggestuurd. De SP wil dat burgemeesters door de gekozen volksvertegenwoordiging wordt benoemd, snel na de raadsverkiezingen. De burgemeester behoort ook uit de gemeenteraad voort te komen: dan weten we tevoren wat voor vlees we in de kuip hebben en hoeven we niet te gissen naar de ideeën die de vaak belangrijkste bestuurder van de stad in het hoofd heeft.