Boeiende discussie over hulp aan een land in oorlog

24 juni 2008

Boeiende discussie over hulp aan een land in oorlog

Voor een goed gevulde zaal vond vanavond een uiterst boeiende discussie plaats over de oorlog in Afghanistan. Grote eenstemmigheid was er over dat we het land niet in de steek mogen laten. Maar over de manier waarop we moeten helpen verschilden de meningen.

Farshad

‘Er valt niets te bereiken langs militaire weg’, was de conclusie van SP-kamerlid Farshad Bashir vanavond in de Onderbouw. ‘Het is nu al veertig jaar permanent oorlog, de Russen kregen het land niet onder controle, de Amerikanen evenmin. Een oplossing kan alleen gevonden worden door het gesprek aan te gaan met de Taliban en met de buurlanden’. Kamerlid Remi Poppe deed verslag van zijn recente bezoek aan Afghanistan. ‘De Nederlanders doen geweldig hun best. Maar hun ISAF-opbouwmissie wordt doorkruist door de OEF-vechtmissie van de Amerikanen. Er ligt een deken van de meest moderne wapentechniek over het land, maar daarmee verslaan we de guerilla niet. En over twee jaar eindigt onze missie, wat dan? De1,5 miljard euro die de missie kost is straks weg. Die had dan beter geïnvesteerd kunnen worden in rustige gebieden’.

Holke Wierema van ‘Save the Children’ gelooft nog wél in de missie. ‘We bouwen echt iets op, zorgen voor onderwijs en gezondheidszorg, de mensen willen niet dat we weggaan. In Kaboel wordt gebouwd. En oké, er zijn problemen. Maar er is ook hoop op een nieuwe toekomst’. Doesburger Richard Rhemrev is net terug uit Afghanistan waar hij in het kader van de wederopbouw kleine ondernemers opleidt, hij is tevens reserveofficier: ‘We hebben de verplichting om door te gaan. Het zal zo meteen beter gaan met de Afghanen en hun economie. Mensen met banen vechten niet. Het optreden is zo civiel als mogelijk, zo militair als nodig. Ik geloof in de missie, wel moet er beter afgestemd worden tussen de verschillende buitenlandse troepen, daar heeft Remi wel een punt’.