‘Laat Afghanistan niet barsten!'

19 juni 2008

‘Laat Afghanistan niet barsten!'

De SP Doesburg nodigt iedereen uit voor een discussieavond op a.s. dinsdag 24 juni om 20.00 uur in de Onderbouw met twee SP-Kamerleden over de oorlog in Afghanistan.

Geen voetbal op 24 juni, wel veel Afghanistan. Twee 2e Kamerleden doen Doesburg aan. Farshad Bashir (20) is zoon van Afghaanse vluchtelingen, sinds 10 jaar in Nederland en vanaf zijn 14e actief in de SP. Remi Poppe (69), oude bekende, is defensiewoordvoerder in de 25-koppige kamerfractie van de SP. Centrale vraag in de discussie: hoe kunnen we Afghanistan het best helpen? Kan de opbouwmissie van onze militairen in Uruzgan nog slagen? Moeten we blijven of niet? En wat willen de Afghanen zélf? Kom dinsdag ook!

FARSHAD BASHIR
is tegen voortzetting van de oorlog: “Maar het Westen mag Afghanistan niet laten barsten, zoals na de inval van de Russen in de jaren ‘80. Dan kunnen de Taliban de macht weer grijpen. In het zuiden, waar militairen vechten, zie je dat de Taliban juist sterker worden en steun krijgen omdat er een vijand van buiten is, een bezetter. Het gaat om de Taliban-aanhang. Daar moet je mee in gesprek. De meest fanatieke 10% is afkomstig uit Pakistan. De rest, 90%, komt voort uit de lokale bevolking. Het overgrote deel bestaat uit meelopers. Investeer het geld niet in oorlog, maar in de economie in veilige gebieden. De Taliban krijgen dan geen poot meer aan de grond. En we moeten verkiezingen houden. De bevolking zal echt niet op de Taliban stemmen.”

REMI POPPE
is woordvoerder defensie en net terug van een werkbezoek in Afghanistan: “Het was een even indrukwekkende als deprimerende reis. Onze jongens en meiden doen hun best, maar van wederopbouw is nauwelijks sprake en ze vechten voornamelijk om de veiligheid van hun eigen bases te waarborgen. Er doemt een beeld op van een ongelijke strijd van legers met het meest moderne wapenarsenaal tegen ‘mannen op sandalen’. Maar het blijkt desalniettemin ook een niet te winnen en volstrekt zinloze oorlog. ‘Zo zijn ze weg en zo zijn ze weer terug’, was een opmerking die ik regelmatig van soldaten hoorde. De lessen die de Amerikanen in Vietnam en de Russen eerder hier in Afghanistan leerden, moeten blijkbaar opnieuw worden opgedaan.”

Dinsdag 24 juni, Onderbouw, Juliana van Stolberglaan 5
Aanvang 20.00 uur, iedereen is welkom!

Lees hierover meer op www.sp.nl.