h

‘Weg tussen bewoners en instanties korter maken’

17 juni 2008

‘Weg tussen bewoners en instanties korter maken’

De Doesburgse SP-hulpdienst heeft in Petra Franken een nieuwe coördinator. Kennismaking en interview.

Petra Franken (46) is sinds kort de spin in het web van de SP hulpdienst in Doesburg. In dit interview kunt u even met haar kennismaken.

Waarom ben je actief geworden bij de SP?
‘Ik woon al jaren in Doesburg en wilde iets nuttigs gaan doen. De directe betrokkenheid bij de inwoners en de sfeer van ‘de daad bij het woord voegen’, dat trekt me. Ik heb gekozen voor het werk van de hulpdienst omdat de SP hier bij uitstek laat zien hoe je in het hier en nu iets voor mensen kunt betekenen’.

Wat zie je daarbij als belangrijkste uitdaging?
‘De weg tussen bewoners en instanties korter maken. Mensen hebben soms hulp nodig, maar weten de weg niet of denken dat het toch geen zin heeft. Bijvoorbeeld mensen die vanwege

Hulpdienst SP
0313-471171
kalifrank@chello.nl

medische problemen nergens meer komen of gedoe over terugbetaling van de huurtoeslag. Hier helpen we mensen om de stap te maken’.

Is dat niet juist een taak voor instanties zelf?
‘Helemaal juist. Door ons werk zetten we druk op instanties, we willen die zo ver krijgen dat ze beter met bewoners omgaan. Instanties voor hulp, zorg en welzijn moeten altijd op zoek zijn naar de beste manier om iets voor mensen te betekenen. Voorlopig is onze schakelfunctie nog heel nuttig’.

Kun je zaken ook op tijd weer loslaten?
‘Dat is inderdaad wel eens lastig. We bekijken het per geval. Onze bemoeienis is tijdelijk, maar we blijven beschikbaar, als er wat is kunnen mensen altijd weer bij ons terecht’.

Wie kunnen er terecht bij de SP hulpdienst?
Iedereen. Je hoeft geen SP-lid te zijn en we vragen echt niet wat je gestemd hebt.

Wat is het handigst? Bellen?
Ja. Of mailen. Er is geen vast spreekuur, bellen kun je het best ’s avonds tussen 6 en 7. Je kunt ook een actieve SP-er aanschieten en vragen of we contact willen opnemen. En voor wie liever de buurman vraagt om het eerste seintje te geven: ook goed!

WAT DOET DE HULPDIENST?

Onze hulpdienst geeft informatie, zoekt dingen uit, helpt bij het invullen van paperassen, bij het aanvragen van allerlei zaken. Heb je het gevoel dat je bij de instanties niet voldoende serieus wordt genomen, dan kan het verstandig zijn om eens te bellen.

Vaak wachten mensen tot het allerlaatste moment voordat ze contact opnemen. Dat is niet erg verstandig. Als de bezwaartermijnen zijn verstreken of de deurwaarder staat bij wijze van spreken al op de stoep, dan kan de hulpdienst meestal nauwelijks nog wat uitrichten. Uitgangspunt is altijd dat we mensen helpen in het vervolg zo veel mogelijk zelf hun zaken op te knappen.

De hulpdienst beschikt over meerdere medewerkers. Petra bekijkt wie de zaak het beste op kan pakken. Soms moeten we doorverwijzen naar een advocaat of naar andersoortige hulpverlening. Iedereen blijft altijd zelf verantwoordelijk voor het vervolg. De hulpdienst heeft een luisterend oor, geeft advies en gaat zo nodig mee.

U bent hier