GEEN EXTRA GELD HANZEREISJE

6 november 2008

GEEN EXTRA GELD HANZEREISJE

Doesburg stopt geen extra tijd en geld in deelname aan de internationale Hanzedagen 2009 in Novgorod (Rusland).

De deelname van Doesburg aan de internationale Hanzedagen die volgend jaar in het Russische Novgorod worden gehouden wordt niet extra gesubsidiëerd. Een motie van VVD, CDA en PvdA in de raadsvergadering van donderdagavond om voor de reis toch extra geld uit te trekken kreeg niet genoeg steun. Alle coalitiepartijen (SP, Stadspartij en D66) stemden tegen.

VVD en CDA maakten zich kwaad over ‘de terugtrekking van Doesburg uit de internationale Hanzedagen’. Volgens hen zijn de Hanzedagen een goede manier om de historische stad Doesburg onder de internationale aandacht van toeristen te brengen. Terugtrekken uit de Hanzedagen zou de stad daarom economische schade toebrengen. Wethouder Bouman vindt dit een onzinnig verwijt: 'Er is door het college helemaal geen besluit genomen om nooit meer mee te doen met de Hanzedagen. Het budget is gewoon het zelfde gebleven en als dat niet toereikend is kun je een keertje overslaan of anders de deelnemers een eigen bijdrage laten betalen. We zullen zien hoe het nu en in de toekomst gaat. We gaan in ieder geval geen ambtelijke uren in deze activiteit stoppen'.

De coalitiepartijen waren niet onder de indruk van de argumenten van VVD, CDA en PvdA: ‘Geen deelname aan de Hanzedagen in Rusland is bepaald niet het einde van de wereld, alhoewel de VVD ons dat wel wil doen geloven’, verwoordde Wil Hoogstraten (D66) het gevoel.