‘HOGE LINIE NIET OPENSTELLEN’

7 november 2008

‘HOGE LINIE NIET OPENSTELLEN’

De Stadspartij oppert het idee om de Hoge Linie openstellen. De SP ziet dit anders en wil de beschermde status van het natuurgebied juist handhaven.

Fractievoorzitter Piet Vree van de Stadspartij heeft in de gemeenteraad het idee gelanceerd om de Hoge Linie te gaan openstellen voor wandelaars. In zijn reactie zei zijn partijgenoot wethouder Fred Jansen de mogelijkheden wel te willen onderzoeken: ‘Ik weet niet wat er allemaal kan en mag, maar het moet verrukkelijk zijn om daar een wandelingetje te maken’.

De SP is niet gelukkig met deze manier van lanceren van ideeën. Fractievoorzitter Gerrit Hammink was direct helder over het initiatief: ‘We hebben in het collegeprogramma afgesproken dat we in de Lage Linie moeten kunnen blijven wandelen en dat we de natuur van de Hoge Linie met rust zouden laten. Hier wordt dus een fundamentele beleidswijziging voorgesteld’.

De Hoge Linie ligt ten noorden van de provinciale weg N317 en is net de Lage Linie (loopt van Kraakselaan naar Barend Ubbinkweg) een verdedigingswerk dat ontworpen is door Menno van Coehoorn. De werken zijn gebouwd aan het begin van de achttiende eeuw. In de loop der jaren is de Hoge Linie echter uitgegroeid tot een bijzonder natuurgebied dat normaal gesproken niet toegankelijk is voor publiek. Slechts een of twee keer per jaar worden er wandelingen georganiseerd, iedereen kan dan mee. Het gebied wordt beheerd door staatsbosbeheer.