MAAK THUISZORG AANTREKKELIJK!

22 april 2009

MAAK THUISZORG AANTREKKELIJK!

De SP heeft om opheldering gevraagd over de lage lonen in de thuiszorg en wil dat het college alternatieven gaat onderzoeken nu veel thuishulpen liever alphahulp wilen blijven.

SP-raadslid Petra Senhorst heeft om opheldering gevraagd over de hoogte van de uurlonen voor huishoudelijke hulpen die in dienst zijn van de thuiszorginstelling. Sinds 1 februari vergoedt de gemeente een zogenaamd mixtarief van €21,50 per uur aan de instellingen, maar daar blijft voor de medewerker netto nog geen €7,00 van over. De instellingen werden verplicht om hulpen in CAO-dienst nemen, juist om de thuiszorg aantrekkelijker te maken. Dit kostte de gemeente €325.000 meer dan bij alfahulp. Senhorst: “We bereiken zo niet wat we wilden bereiken. En als we er nu niet iets aan doen, dan worden de voorspelde personeels-tekorten aan alleen maar groter. Ons geld moet worden besteed aan goede hulp én aan fatsoenlijke beloning, alles in het belang van onze kwetsbare inwoners”.

thuishulp via een PGB
Veel alphahulpen zien nu af van een dienstverband bij een thuiszorginstelling. Ze kiezen er liever voor om hun huidige cliënten te (blijven) helpen via een persoonsgebonden budget (PGB). De cliënt kan zo de eigen hulp houden. De alphahulp houdt netto meer over, maar heeft minder sociale rechten.

Alphatrots en Buurtzorg
Een geheel nieuw initiatief is Alphatrots, een soort Marktplaats waar thuishulpvragers en alpha-hulpen elkaar kunnen vinden. En dan is er nog Buurtzorg, dat in teamverband in een wijk de verpleging en verzorging uitvoert. De SP heeft het college gevraagd om te bekijken of deze alternatieven iets kunnen zijn voor de toekomst van de thuiszorg in Doesburg.