ONZE ENERGIE!

24 april 2009

ONZE ENERGIE!

Energie is een basisvoorziening, net als drinkwater en riolering. Valt de stroom uit, dan ligt alles plat. Nutsbedrijven verkoop je niet!

Energie is een basisvoorziening, net als drinkwater en riolering. Valt de stroom uit, dan ligt alles plat. Het leveren van energie moeten we niet aan de vrije markt overlaten, waar men er geld aan wil verdienen. Maar al is de bevolking in grote meerderheid tegen, provincies en gemeenten willen hun NUON-aandelen verkopen. Het Zweedse Vattenfall wil er €10,3 miljard voor betalen. Als alles doorgaat krijgt Doesburg
€12 miljoen. Dat moet de gemeente dan op de bank zetten om een gat in de begroting te voorkomen. Daarna zullen energiereuzen als RWE en Vattenfall de consument de prijs laten betalen die nodig is om de investeringen terug te verdienen. En heeft het rijk weer een excuus om te bezuinigen op de gemeenten. De SP stelt voor om de hele privatisering terug te draaien, omdat die niet in het belang is van de samenleving.

€12 miljoen vastzetten
De Tweede Kamer heeft besloten tot verdergaande marktwerking in de energiesector. Het netwerk blijft van de overheid, maar de productie en levering worden een zaak voor de vrije markt. Doesburg heeft NUON-aandelen dankzij o.a. het vroegere gemeentelijke gasbedrijf. Jaarlijks leveren die aandelen tonnen aan dividend op, die worden gebruikt als dekking voor gemeentelijke uitgaven. Wil Doesburg na verkoop gelijk uitkomen, dan moet de opbrengst op de bank gezet worden om een gelijk aantal euro’s aan rente op te leveren. Jaarlijks moet ook de inflatie gecompenseerd worden, anders smelt het vermogen weg. Met de aandelenverkoop schiet Doesburg dus eigenlijk niet zo veel op.

reuzen bepalen tarief
De bevolking heeft bij verkoop echter alles te verliezen. We hebben straks niets meer te zeggen over de hoogte van de prijzen. De tarieven worden straks bepaald door de grote bedrijven op de vrije markt en wij worden daarvan voor onze energie afhankelijk. Voorstanders van verkoop zeggen dat de overheid niet in zo’n commerciële sector moet willen zitten. Heel juist. De politiek kan dat voorkomen door het vermarkten van de energiesector terug te draaien in plaats van deze juist volledig te maken. We zien waar liberalisering van de hele financiële sector toe heeft geleid. Wat als op de kredietcrisis de energiecrisis volgt?

rol overheid herstellen
Vattenfall (‘waterval’; klinkt mooi, maar het bedrijf moet nog leren om schone energie te produceren) neemt NUON pas over als de houders van 80% van de aandelen akkoord gaan. Mislukt dit, dan zal de politiek zich gaan afvragen of het wel zin heeft om nog verder te gaan. NUON kan ook prima voort als zelfstandig bedrijf en zonodig een samenwerking aangaan. Groter blijkt namelijk vaak helemaal niet beter te zijn. Help onze politici om in deze tijden de overheid te herkennen als bewaker van het algemeen belang. Ze staan onder grote druk als gevolg van eerder genomen, verkeerde beslissingen en het gaat echt om grote sommen geld.

Actie!
Het is een dubbeltje op z'n kant. Samen kunnen we de uitverkoop van ons energiebedrijf voorkomen. Onder de voorstanders neemt de twijfel toe. Ga daarom nu naar www.zezijnnuts.nl/mailactie en stuur ook een protestmail naar onze volksvertegenwoordigers!