PEILING: 86% TEGEN VERKOOP AANDELEN NUON

18 mei 2009

PEILING: 86% TEGEN VERKOOP AANDELEN NUON

De SP hield afgelopen zaterdag in Doesburg een peiling over een eventuele verkoop van de gemeentelijke NUON-aandelen. De uitkomst laat geen enkele twijfel.

Van de 757 ondervraagden bleken er 656 tegen verkoop (86%) en 38 vóór (5%). 69 mensen (9%) hadden geen mening. Er werd deur aan deur gepeild in de wijken en in het stadscentrum onder het winkelend publiek.
Heel veel mensen gaven aan zich zorgen te maken over de toegenomen marktwerking. De SP zal de resultaten, voorzien van een toelichting, melden aan college en raad van de gemeente.

Sfeerbeeld afgelopen zaterdag

Zo op het eerste gezicht een gewone zaterdag, maar snel wordt duidelijk dat er in Doesburg iets aan de hand is. De SP peilt meningen van burgers over de voorgenomen verkoop van de gemeentelijke aandelen NUON aan het Zweedse energiebedrijf Vattenfall.

Zowel in de wijken als in de binnenstad vragen SP-leden of men voor of tegen deze voorgenomen verkoop is. Aan menig deur wordt aangebeld en gesproken over de NUON-kwestie. In de binnenstad, onder het genot van tomatensoep, voert men boeiende gesprekken en wit met rode ballonnen zorgen voor een feestelijk tintje. Velen worden aangenaam verrast omdat ze een gesprek kunnen voeren met Agnes Kant. Want zij is natuurlijk ook van de partij.

Uiteraard is het onmogelijk geweest om, met vijfendertig SP-ers, binnen enkele uren alle Doesburgers te ondervragen. Daarnaast moet gezegd worden dat degenen zonder mening niet consequent in de telling zijn meegenomen. De cijfers zeggen iets over de mensen die een mening hebben.

De uitslag liegt er echter niet om. In absolute aantallen: 38 stemmen voor, 656 tegen, 68 geen mening. Ofwel, 95% van de genoemde groep is tegen de voorgenomen verkoop van de gemeentelijke aandelen NUON. Wat betreft de SP in Doesburg een geslaagde dag.

Ook omdat veel verschillende mensen met elkaar, op straat, in gesprek gingen over de energievoorziening in Nederland. Bovenal, velen blijken zich zorgen te maken over de toegenomen marktwerking in Nederland. Velen vragen zich af of de ‘Uitverkoop van Nederland’ nog te stoppen is. De SP deelt deze zorg en blijft zich inspannen om de dit een halt toe te roepen.