RUST OP HOGE LINIE NIET VERSTOREN

30 september 2009

RUST OP HOGE LINIE NIET VERSTOREN

In de media is de discussie gestart over het verder openstellen van de Hoge Linie, ten noorden van de N317. 'Niet doen', zegt Gerrit Hammink van de SP.

'Tot op heden is dit nog een beschermd natuurgebied dat alleen onder begeleiding van Staatsbosbeheer mag worden betreden. De SP vindt dat dit vooral zo moet blijven', zegt SP-fractievoorzitter Gerrit Hammink. 'Natuurbeschermers zijn het eens over de hoge waarde van de Hoge Linie als natuurgebied, voor verblijf, maar ook als essentiëel onderdeel van de ecologische verbindingszone, waarop we zuinig moeten zijn.'

Er gaan stemmen op om meer bezoek mogelijk maken, men wil ook nog eens meer bomen en struiken verwijderen om weer vrij zicht te krijgen op de vestingwerken. Hiertoe overgaan zou naar mening van de SP een grote vergissing zijn. 'Het is ook helemaal niet nodig' zegt Hammink. 'Als je wilt wandelen en vestingwerken wilt zien, dan kun je nu al prima door de Lage Linie lopen en vanwege de ligging van de Lage Linie tussen de wijken ligt het ook voor de hand dat zo te laten. Na het uitdunnen van het groen gedurende de afgelopen winter is de groene uitstraling weer heel mooi hersteld, een genot voor de wandelaar. Ook de wallen zijn goed zichtbaar.'

Behoud en waar mogelijk versterking van de natuur is één van de hoofddoelstellingen van het lopende collegeprogramma. Wat de SP betreft wordt deze lijn ongewijzigd doorgetrokken naar de volgende raadsperiode. De Hoge Linie moet beschermd blijven. Dat betekent overigens niet dat alles stil staat. Op dit moment overlegt het gemeentebestuur met het waterschap over het realiseren van een wandelpad langs de buitenzijde van de Hoge Linie-gracht. 'Het is de moeite waard om te kijken of dat kan zonder gevolgen voor de rust in de Hoge Linie zelf', aldus Hammink.