CRISIS EN RIJKSMAATREGELEN TREFFEN DE GEMEENTEKAS

1 oktober 2009

CRISIS EN RIJKSMAATREGELEN TREFFEN DE GEMEENTEKAS

College gaat maatregelen nemen om groot tekort te voorkomen.

De economische recessie en de rijksbezuinigingen treffen Doesburg hard. De inkomsten lopen terug door de crisis en er komt heel veel minder geld uit Den Haag. Dit zorgt voor een tekort van € 800.000 volgend jaar, oplopend tot € 1.350.000 in 2013. De rampspoed is ongekend en het college zal met een aantal ingrijpende maatregelen moeten komen. ‘Maar met de SP in het college zijn zeven keer achtereen sluitende begrotingen gepresenteerd, dat zal ook de achtste keer het geval zijn’, zegt wethouder Willem Bouman.

Het slechte nieuws komt op een moment dat het gemeentebestuur een eind op weg was met het versterken van Doesburgs financiële positie, een hoofddoelstelling voor de lopende collegeperiode. Bouman: ‘Het is maar goed dat we zijn gaan werken onder het motto 'Eerst sparen, dan uitgeven'. Daardoor kunnen we de eerste klappen nu beter opvangen. En we hebben veel meer risico’s afgedekt, waardoor we bijvoorbeeld de extra instroom in de bijstand kunnen opvangen’.

De NUON-aandelen werden tegen de zin van de SP verkocht en de opbrengst zal ook maar voor een zeer beperkt deel soelaas bieden in de huidige situatie. Maatregelen zijn dus nodig en daarbij wordt in principe geen onderwerp geschuwd. De SP zal echter eisen dat de mensen met de laagste inkomens beschermd worden en dat de belangen van ouderen, zieken en gehandicapten niet in het gedrang komen. Ook vindt de SP dat de voorzieningen in onze stad niet mogen worden afgebroken.