Plastic: brengen of laten ophalen?

18 november 2009

Plastic: brengen of laten ophalen?

SP-er Anita pleit voor een ophaalsysteem als straks het plastic verplicht moet worden ingezameld door de gemeente.

De SP is voorstander van halen in plaats van brengen als op 1 januari de verplichting ingaat om plastic apart in te zamelen. Net als in gemeentes als Doetinchem en Winterwijk wil de SP kiezen voor HALEN: iedereen zet het dan om de veertien dagen of om de maand in speciale afvalzakken aan de weg. Het college wil echter -als proef- op de bekende plaatsen aparte, bovengrondse containers voor plastic afval gaan plaatsen, mensen moeten het dan BRENGEN. Over een paar maanden zouden er dan ondergrondse containers met persinstallatie moeten komen, die niet zo vaak geleegd hoeven te worden.
SP-fractiemedewerker Anita Nieuwenhuis pleitte onlangs in de raadscommissie voor halen, omdat de ervaring leert dat dan tweeëneenhalf keer zoveel plastic wordt opgehaald als bij brengen. Dat levert ook meer geld op, want we krijgen er van het Rijk vergoedingen per kilo voor. ‘Zo lang nog onzeker is hoe het verder gaat met het afval na 2012 moeten we geen dure investeringen doen in perscontainers. Er kan dan namelijk ook nog gekozen worden voor ’nascheiding’, waarbij het plastic achteraf in plaats van vooraf uit het huisafval gehaald wordt’
De raadscommissie heeft nu wel ingestemd met een proef met bovengronde containers, maar een beslissing over het vervolg moet nog genomen worden. De SP eist nu eerst nader onderzoek en zal anders niet instemmen met aanschaf van perscontainers.