"Doe iets met je woede!"

5 december 2009

"Doe iets met je woede!"

De regelmatige bezoekers van Het Plein zijn boos en verdrietig over de aankondiging dat de Radar-vestiging gaat sluiten. Wethouder Willem Bouman wil zoeken naar een oplossing.

Boos en verdrietig zijn ze, als ze vrijdagmiddag met z'n achten om de tafel zitten met wethouder Willem Bouman. "De meesten van ons komen hier een aantal middagen per week, we moeten er niet aan denken dat er na 24 december niets meer is", klinkt het uit alle monden. De enige vaste begeleidster die nog over is, Jojanneke, vertelt over de waarde van de opvang. ''Hier kunnen mensen met een psychische achtergrond elkaar ontmoeten, ze koken twee keer in de week samen, en ze trekken er samen op uit vanaf hier, bijvoorbeeld voor een avondje bowlen. Het geeft de mensen kracht, ze durven veel meer dan voorheen". "We respecteren elkaar zoals we zijn en tonen begrip en geduld als dat eens nodig is", zegt Dion Evers, die voorheen een AWBZ-indicatie had voor ontmoeting, maar die er nu af is. "Ik kom nu gewoon naar de inloop, en dat zijn er wel meer." Jojanneke: "Van de 25 regelmatige bezoekers hebben er zo'n vijftien een indicatie. Dat geldt ook voor de vier of vijf mensen van Zozijn, die vaak hier komen. De rest is welkom, maar we krijgen er geen geld voor."

Wethouder Willem Bouman mocht een jaar of vier geleden de vestiging komen openen, nu is hij getuige van de dreigende sluiting. "Ik overleg met mijn collega-wethouders in Doetinchem en Zevenaar over het vervolg. GGNet wil Radar vanwege de risico's niet overnemen, maar misschien willen ze wel een doorstart maken, hier of elders in Doesburg. Mogelijk kan er snel iets in de vorm van een opvangproject, waarvoor zojuist een aanvraag is binnengekomen. Ik ga daarover overleggen met GGNet, met Radar en met Zozijn. Belangrijk is dat het AWBZ-geld dat nog beschikbaar is, goed wordt gebruikt. Ik wil helpen voorkomen dat onze mensen straks naar Doesburg of Zevenaar moeten voor ontmoeting."

"Moeten we maandag wel naar Doetinchem om mee te demonstreren?', wordt gevraagd. "Zeker doen, zegt de wethouder, je moet iets doen met je woede, laat vooral zien wat je ervan vindt!"