Botenbouwproject officiëel gestart

15 januari 2010

Botenbouwproject officiëel gestart

Jongeren die 'buiten de boot' dreigen te vallen werken op de Doesburgse jachtwerf aan de bouw van een boot en aan een nieuwe toekomst.

Botenbouw

Gedeputeerde Theo Peters van de Provincie Gelderland, gaf vanmiddag het officiële startsein voor het botenbouwproject in Doesburg. Hij deed dit door een lasnaad te leggen aan de boot in aanbouw, na zichzelf eerst in een overall te hebben gehesen. De bijeenkomst werd vrolijk begeleid door het Doesburgse Smartlappenkoor dat toepasselijke zeeliederen ten gehore bracht. Het botenbouwproject is een project voor voortijdig schoolverlaters, bedoeld om jongeren die “buiten de boot” dreigen te vallen een kans te geven om alsnog een startkwalificatie te behalen. De eerste jongeren zijn een paar maanden geleden al begonnen met de voorbereidingen op de werf, onderaan de IJsselbrug. Zij hebben de helling op de werf, die helemaal overwoekerd was, schoongemaakt zodat die straks, als het schip buiten verder wordt afgebouwd, weer benut kan worden. Inmiddels zijn de eerste contouren van het bijna 15 meter lange schip ook al zichtbaar. In de loods op de werf hebben de jongeren van plaatmateriaal de romp gelast. Willem Bouman uitte zijn waardering voor het werk dat de jongens nu al hebben verricht en sprak de verwachting uit dat niet alleen de jongeren, maar iedereen in Doesburg, straks trots zal zijn op het eindproduct. Het botenbouwproject maakt onderdeel uit van het Kleine Stedenbeleid en wordt gefinancierd door de Provincie Gelderland.