Nieuw project: “Gezond Doesburg”

20 januari 2010

Nieuw project: “Gezond Doesburg”

De gemeente Doesburg is gestart met het sportproject “Gezond Doesburg”. De bedoeling is om alle Doesburgers te helpen om gezonder en sportiever te leven.

Uitvoering van het project gebeurt door Breedtesport Doesburg. Het project gaat 4 jaar duren en is er op gericht om mensen die nu nog weinig bewegen aan het sporten te krijgen en een gezonde leefstijl te bevorderen.

Bestrijden van overgewicht
“Gezond Doesburg” zal, net als al gebeurt in het sportprogramma van de BOS-impuls, inzetten op het tegengaan van overgewicht bij jeugd en jongeren. Daarvoor worden op de basisscholen sportlessen en “smaaklessen” georganiseerd gekoppeld aan voorlichting over gezonde voeding. Ook de ouders worden bij dit programma betrokken.

Senioren in beweging
Ook voor ouderen is het erg belangrijk om in beweging te blijven. Daarom zullen diverse sport- en beweegactiviteiten worden georganiseerd, gecombineerd met voorlichting om valongelukken te verkleinen. De activiteiten zullen helemaal gericht worden op de vraag en behoeften van de deelnemers. Doel is dat het bewegen meer ingepast wordt in het dagelijks leven.

Alle Doesburgers gezond
Om zoveel mogelijk mensen aan het bewegen te krijgen en een gezonde leefstijl te ontwikkelen zal veel samengewerkt worden met lokale organisaties. Zowel om bestaande werkzaamheden op elkaar af te stemmen als om nieuwe activiteiten in samenwerking te organiseren. Huisartsen, jeugdgezondheidszorg, welzijnswerk, sportverenigingen, scholen, jongerenwerk, wijkraden, ondernemers, ouderenbonden zullen allemaal betrokken worden bij dit project om het tot een succes te maken. Het is een succes als straks alle Doesburgers niet alleen weten dat je iedere dag minstens 30 minuten moet bewegen om gezond te blijven, maar ze het ook doen!