MOTIE SP: GEEN BEZUINIGING OP POLITIE

25 februari 2010

MOTIE SP: GEEN BEZUINIGING OP POLITIE

De SP wil voorkomen dat wijkagenten nog minder te zien zijn dan nu al het geval is en pleit voor aansluiting bij een landelijke actie voor betere politiezorg.

De SP-fractie in Doesburg wil dat de gemeente zich aansluit bij het groeiende verzet tegen verdere bezuinigingen op de politie. De partij legt de gemeenteraad aanstaande donderdag een motie voor met de strekking dat het kabinetsbesluit om op de politiezorg te bezuinigen moet worden teruggedraaid. Nu kabinet gevallen is mag het geen besluiten nemen over gevoelige dossiers. De SP wil dat dit ook gaat gelden voor dit onderwerp, ook al is daarover al een kabinetsbesluit genomen.
Belangrijkste bezwaar vindt de SP dat er naar verwachting nog minder agenten in de wijk te zien zullen zijn dan nu al het geval is. SP-fractievoorzitter Gerrit Hammink: ‘Nu al ervaren de Doesburgers een te geringe beschikbaarheid van de wijkagenten, die zelf graag anders willen, maar steeds ook elders worden ingezet.’ De SP vindt dat de politie beschikbaar moet blijven voor het garanderen van de veiligheid, ook tijdens de lokale evenementen. De raad wordt gevraagd om zich aan te sluiten bij de actie van veertig burgemeesters in Gelderland en Noord-Brabant en die een petitie zijn gestart.