SGRD: Sparen voor openbaar toilet

6 februari 2010

SGRD: Sparen voor openbaar toilet

De gehandicaptenraad SGRD hield zaterdag in de binnenstad een ludieke actie voor realisatie van een openbaar toilet. Of dit echt realiseerbaar is blijft echter een vraag.

De SGRD gaf aan dat de realisatie van een openbaar toilet (ook toegankelijk voor gehandicapten) 60.000 euro kost. En dan jaarlijks voor het schoonhouden nog eens 1500 euro. Beoogde sponsors: de horeca, VVV, ondernemersvereniging. Ook werd een stevig beroep gedaan op de politiek: de aanwezige lijsttrekkers van alle partijen kregen een spaarpotje mee en alvast een paar op toiletpapier afgedrukte bankbiljetten.

SGRD in actie

Namens het college reageerde burgemeester Luesink op het initiatief. Hij refereerde aan een eerder onderzoek in 2007, toen bleek dat het initiatief financieel verre van haalbaar was en echt meer geld vergt dan wat de SGRD nu meldt. Toegezegd werd dat er nog eens goed naar de nieuwe informatie gekeken zal worden. Of de gemeente uiteindelijk iets zal kunnen bijdragen is echter hoogst twijfelachtig. Het gemeentebestuur staat voor een enorme bezuinigingstaakstelling. Luesink gaf overigens nog eens aan dat het toilet op het stadhuis tijdens openingstijden altijd beschikbaar is.