SP: anders omgaan met plastic afval

7 februari 2010

SP: anders omgaan met plastic afval

De SP wil dat het plastic voortaan bij de vuilverwerking uit het afval wordt gehaald. Als de gemeente tóch zelf moet blijven inzamelen, dan moet het aan huis worden opgehaald, zegt SP-er Anita Nieuwenhuis.

Oranje Bollen

De SP pleit ervoor dat het plastic voortaan bij de vuilverwerking uit het afval wordt gehaald. ‘Dat bespaart een hoop gedoe, het levert meer plastic op en het moet uiteindelijk ook goedkoper zijn dan het apart inzamelen van nu’, zegt Anita Nieuwenhuis, medewerker van de Doesburgse SP-raadsfractie. ‘En als we het plastic van het Rijk straks toch zelf moeten blijven inzamelen, dan moeten we het huis aan huis gaan ophalen, zeker als dat goedkoper is.’

Tijdens de recente vergaderingen van de raadscommissie VROM vroeg de SP om zorgvuldige keuzes rond de inzameling van plastic afval. De SP wil dat het college laat zien wat de verschillen in kosten zijn tussen inzamelen via een brengsysteem (oranje containers) en die van een haalsysteem (huis aan huis ophalen, plastic zakken aan de weg). Nieuwenhuis: ‘Halen moet daarbij de voorkeur krijgen boven brengen, zeker als de kosten van halen gelijk of lager zijn. Halen levert namelijk veel meer plastic op, zo blijkt uit ervaringen in de Achterhoek. We vinden dat de gemeente geen investeringen moet doen in dure ondergrondse perscontainers zo lang geen duidelijke kostenafweging is gemaakt tussen halen en brengen. En we moeten zeker wachten tot de rijksoverheid een keuze heeft gemaakt tussen voor- en nascheiding.’

Een aantal gemeenten in Limburg heeft onlangs een nadrukkelijk pleidooi gehouden voor nascheiding. Daarbij wordt het afval ingezameld zoals voorheen en haalt de afvalverwerker het plastic uit de vuilnis. Nieuwenhuis: ‘Voordelen hiervan zijn een veel grotere opbrengst aan plastic (nieuwe grondstof), geen extra kosten voor een inzamelsysteem en geen bijkomend gedoe voor de consument. Er is nu sprake van dat het Rijk dit najaar meer duidelijkheid zal geven over het vraagstuk van voor- of nascheiding. We doen er naar onze mening goed aan om dit als gemeente nu eerst af te wachten.’

De SP wil weten wat de gevolgen zijn voor het tarief van de afvalstoffenheffing nu het plastic apart wordt ingezameld. Ook wordt gevraagd wat de criteria zijn die het college gaat hanteren bij het beoordelen van de resultaten van de lopende proefperiode met de oranje containers en hoe lang die periode gaat doorlopen. De partij vindt dat er geen beslissingen genomen mogen worden zonder dat alle vragen rond de kosten en wijze van verwerking zijn beantwoord.