SP, Stadspartij en D66 verder

12 april 2010

SP, Stadspartij en D66 verder

Huidige partijen SP, Stadspartij en D66 gaan verder in college. Akkoord over doelstellingen be­leid komende jaren. Willem Bouman opnieuw be­schikbaar, evenals Fred Jansen en Frans Hofman.

De huidige Doesburg­se collegepartijen SP ( 4 zetels), Stadspartij (3 zetels) en D66 ( 1 ze­tel) zijn het het afgelopen weekein­de eens geworden over de hoofd­doelstellingen van beleid voor de komende jaren. Ze gaan samen ver­der in het college. De doelstellin­gen liggen in het verlengde van het gevoerde beleid in de afgelo­pen raadsperiode. De coalitie wil de intergemeentelijke samenwer­king verder versterken, investeren in reïntegratie naar werk, de econo­mische positie van Doesburg ver­sterken, de woningbouw primair richten op de lokale woonwensen en aandacht blijven geven aan de kwaliteit van leven in alle wijken.
Voor de SP is wethouder Willem Bouman opnieuw beschikbaar om zitting te nemen op het pluche. De Stadspartij Doesburg wil ver­der met huidig wethouder Fred Jansen en D66 schuift wederom wethouder Frans Hofman naar vo­ren. De definitieve benoemingen zullen naar verwachting in de maand mei gebeuren.
Het financiële beleid blijft, zegt SP- onderhandelaar Gerrit Ham­mink, behoedzaam. Het nieuwe college vindt dat er een enorme uitdaging ligt vanwege de komen­de rijksbezuinigingen. De coalitie ziet volgens Hammink voldoende mogelijkheden om de bezuinigin­gen te realiseren die nodig zijn om de meerjarenbegroting 2010-2013 sluitend te maken. Daarmee wil­len de drie partijen voorkomen dat de lokale lasten oplopen. Het sociale vangnet voor de inwoners wil de coalitie intact houden.
De drie partijen werken de gefor­muleerde doelstellingen nu verder uit. Ze verwachten dat het volledi­ge collegeprogramma over een week gereed is. Daarna mogen de ledenvergaderingen van de drie partijen hun licht erover laten schijnen. Als het programma volle­dig is goedgekeurd bieden SP, Stadspartij en D66 het de gemeen­teraad aan.