Sociaal beleid buiten schot, geen lastenverhogingen

17 oktober 2010

Sociaal beleid buiten schot, geen lastenverhogingen

Begroting Doesburg dekkend door versnelde aflossing van schulden. Lasten voor de inwoners opnieuw niet verzwaard.

Werd in 2009 en 2010 al 1,2 miljoen euro bezuinigd, nu komt daar komt nu nog drie ton aan maatregelen bij om 2011 sluitend te maken. Bij deze maatregelen blijven het sociaal beleid en de verenigingen buiten schot, er wordt geen lasten verzwaard, een dreigend gat wordt gedicht door schulden versneld schulden af te lossen. 3,2 miljoen aan reserves wordt ingezet om nog lopende schulden vervroegd af te lossen.
Doesburg kan zich een greep uit de algemene reserves veroorloven. Voor de verkoop van de Nuon-aan¬delen beurde Doesburg vorig jaar bijna 13 miljoen euro. Dat geld blijft overigens op de bank staan, de renteopbrengsten worden ingezet om verdere bezuinigingen te voorkomen. Een andere forse besparing is het stopzetten van het onderhoud van het interieur van de zes scholen in Doesburg. Zoals reeds eerder ge¬meld in deze krant komt dat vanaf volgend jaar geheel voor rekening van de scholen zelf. Dat scheelt 52.000 euro per jaar. Het gat van 316.000 euro op de Doesburgse begroting komt met name doordat de bijdrage van het rijk volgend jaar 194.500 minder bedraagt dan verwacht.
Dat er nog niet bezuinigd is op subsidies, wil nog niet zeggen dat ze ook de komende jaren buiten beeld blijven. De verwachting is dat het nieuwe kabinet bijzonder fors wil bezuinigen op de rijksbij¬drage voor gemeenten. Als die in¬derdaad met tientallen procenten omlaag gaat, zal waarschijnlijk ook Doesburg niet ontkomen aan het moeten nemen van verdergaande maatregelen.