SP wil Gelderland besturen

12 februari 2011

SP wil Gelderland besturen

SP wil zo links mogelijke coalitie en ziet daarbij alleen samenwerking met de PVV als onmogelijk.

De Gelderse SP wil in het college van GS en heeft daarvoor twee kandidaat-gedeputeerden: Peter Lucassen, die wethouder was in Nijmegen en Eric van Kaathoven, de huidige SP-lijsttrekker uit Elst. De SP spreekt een duidelijke voorkeur uit voor een zo links mogelijke combinatie om Gelderland menselijker en socialer te maken. Daarbij sluit ze alleen de PVV uit.

Uiteraard gaat dit plan alleen lukken als de SP groot genoeg wordt en voldoende SP-punten in de onderhandelingen binnengesleept kunnen worden. De SP was de grote winnaar van de vorige statenverkiezingen. De partij won 13,8 procent van de stemmen en werd daarmee de vierde partij. In de onderhandelingen werden we vervolgens buitenspel gezet. ‘Dat laten we nu niet meer gebeuren’, zegt SP-lijsttrekker Eric van Kaathoven. In de recente peilingen van Omroep Gelderland scoort de SP 14 procent, goed voor opnieuw een vierde plaats. De SP heeft bestuurlijke ervaring in Nijmegen, Arnhem, Culemborg en Doesburg.

Geen PVV
De SP zal met de PVV geen coalitie vormen. Van Kaathoven licht toe: ‘De PVV doet aan ‘zondebokpolitiek’. Ze zetten een groep mensen in de hoek en geven ze de schuld van alle problemen in het land. De PVV wil een boek verbieden en had, op zoek naar kandidaten voor provinciale staten, als belangrijke eis dat ze een hekel moeten hebben aan de Islam. Een partij die vrouwen met hoofddoekjes wil weren uit provinciehuis en bus en trein, dat staat haaks op de beginselen van de SP, de menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit.”
Meer over de statenverkiezingen op www.gelderland.sp.nl