De kracht van de kleine gemeente

25 maart 2011

De kracht van de kleine gemeente

Op 7 juni vindt in Doesburg een deelcongres van de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) plaats onder het motto ‘De kracht van de kleine gemeente’.

Doesburg zal aan gemeentebestuurders uit het hele land laten zien wat de voordelen zijn van kleinschaligheid, van besturen dicht bij de mensen. Wethouder Willem Bouman: ‘Doordat je als wethouder niet op grote afstand zit van de werkelijkheid, kun je ook echt het verschil maken. Je weet overal van, bent echt verantwoordelijk en laat het niet aan een bureaucratisch apparaat over om te bepalen wat er uiteindelijk van je mooie plannen terechtkomt. Ik zie dat bij collega’s in andere gemeenten zo gaan, dat willen we hier in Doesburg niet. Ik moet er ook niet aan denken dat we hier het stadhuis kwijt zouden zijn en iedereen voortaan naar Zevenaar, Doetinchem of Rheden zouden moeten verwijzen. We willen altijd aanspreekbaar zijn voor onze inwoners, ook als ze een boos zijn…’
In de Liemerse gemeenten Rijnwaarden, Zevenaar, Duiven en Westervoort worden gesprekken gevoerd over intensieve samenwerking, waarbij de vorming van één Liemerse gemeente niet uit de weg wordt gegaan. Doesburg heeft ervoor gekozen om hierin zeker niet mee te gaan.