Beinum-West succes ondanks crisis

1 april 2011

Beinum-West succes ondanks crisis

Waar heel wat gemeenten door de economische recessie hun woningbouwprogramma in duigen hebben zien vallen, daar lukt het Doesburg in Beinum-West om succesvol te bouwen.

De gemeente heeft opnieuw tien kavels verkocht aan Woonservice IJsselland en dit project schiet nu aardig op. Woonservice IJsselland gebruikt de tien aangekochte kavels in het gebied Aan de Brink om er tien twee-onder-eenkapwoningen te laten verrijzen. De reeds verkochte huizen zijn vooral voor starters interessant (koopprijs 145.000 euro), de tweekappers kosten 172.000 euro. De eerste sleuteloverdracht van de tien woningen is nog vóór de bouwvakvakantie.
Het succes kan worden verklaard uit de gekozen aanpak. Doesburg heeft vanaf het begin de projectontwikkelaars erbuiten gehouden, want die zijn altijd uit zijn op vette marges op de duurst mogelijke woningen. Doesburg heeft andere belangen centraal gesteld. Wie in Beinum-West een starterswoning wil, koopt die bij Woonservice IJsselland. Als iemand weer wil verkassen, dan wordt het te verlaten huis weer verkocht aan de corporatie. De opbrengst of het verlies delen corporatie en koper. IJsselland heeft een vergunning voor 105 woningen.
De realisatie van gemixte woningbouw op Beinum-West is een speerpunt in het collegeprogramma van SP, Stadspartij Doesburg en D66.