'Ouderen worden op wenken bediend'

7 mei 2011

'Ouderen worden op wenken bediend'

SP-wethouder Willem Bouman vindt verzoek om consultatiebeureau achterhaald en wijst op het succesvolle alternatief van de huisartsen: ouderen thuis bezoeken.

BONDEN ANBO, KBO, PCOB houden vast aan plek voor rustig gesprek

Ouderenbureau voor Doesburg ‘overbodig’

Gezamenlijke ouderenbonden willen consultatiebureau waar 60-plussers ‘ voor rustig ge­sprek’ terecht kunnen.

Wethouder vindt wens achter­haald: ‘ Huisartsen gaan naar doelgroep, dus CSO wordt al op zijn wenken bediend.’

DOESBURG – De kans lijkt verkeken dat er in Doesburg een consultatie­bureau voor 60-plussers komt. Dit stelt welzijnswethouder Willem Bouman.

Een spreekuur voor senioren is een lang geleden geuite wens van CSO, gevormd door ouderenbon­den ANBO, KBO en PCOB. CSO meldt het in het onlangs gepubli­ceerde jaarverslag 2010 en houdt er ook in 2011 aan vast. „Het bu­reau werd al opgenomen in de ge­meentenota Zorgen voor gezond­heid 2004- 2007, maar is er nog steeds niet”, zegt CSO- secretaris Doeke Luinstra. „ Jammer, te meer omdat de SP het vorig jaar bij de verkiezingen zelfs nog opnam in haar programma.”

Bouman, die behalve wethouder ook SP’er is, helpt de bonden uit de droom. „ CSO’s verzoek is geda­teerd. Begin dit jaar zijn gemeente en huisartsen op pad gegaan om ouderen te enquêteren. Mensen hoeven niet meer bij ons te ko­men, wij gaan naar hen toe. Wie klachten over welzijn heeft, kan bij onze ouderenadviseur terecht. Vragen over de gezondheid beant­woorden de dokters. CSO wordt dus al op zijn wenken bediend.”

De bonden tonen zich vasthou­dend. „We horen links en rechts van ouderen dat er behoefte is aan een plek waar ze terechtkunnen, al was het maar voor een rustig ge­sprek. We willen dus toch maar eens met de wethouder praten.”

Dit verzoek wil Bouman wel inwil­ligen. „ Al blijft de seniorenraad mijn eerste gesprekspartner.”

Bron: de Gelderlander