‘Blijf van WMO-geld af’

27 oktober 2011

‘Blijf van WMO-geld af’

De SP vindt een raadsmeerderheid tegenover zich die geld voor oudere en kwetsbare inwoners wil gebruiken voor het dichten van een begrotingstekort.

De gemeente Doesburg krijgt vanaf 2012 jaarlijks 125.000 euro extra voor de uitvoering van de WMO, maar de gemeenteraad wil het geld in de algemene middelen laten lopen. Alleen de SP (4 zetels) steunde het voorstel van het college om het geld te oormerken en dus in te zetten waarvoor het bedoeld is: ondersteuning van de groeiende groep oudere en kwetsbare inwoners. De andere partijen steunden het voorstel van coalitiepartij D66 om het geld niet te reserveren, maar eerst te kijken hoe de rest van de begroting sluitend gemaakt kan worden. SP-fractievoorzitter Petra Senhorst vond dit een slechte zaak: ‘Dit geld is echt hard nodig om de steun en hulp te kunnen blijven geven aan onze groeiende groep inwoners die het zelf niet redden. De AWBZ-hulp van nu moet straks van de gemeente komen, maar die krijgt daar vanwege bezuinigingen minder geld voor, dat wordt zo een heel groot probleem!’

Ook SP-wethouder Willem Bouman deed tevergeefs een zeer klemmend beroep op de raadsfracties om het geld beschikbaar te houden voor de begeleiding van mensen met lichamelijke en/of verstandelijke beperkingen, voor de opvang van eenzame ouderen, voor ondersteuning van mantelzorgers en (zorg)vrijwilligers, voor extra plusbusvervoer, voor inzet bij zorg en hulp van mensen zonder werk, enzovoort. Hij noemde het ‘onverstandig en fout’ om het geld daar niet voor klaar te leggen: “Het college stelt voor om gedurende de komende maanden het financiële gat weg te werken dat is ontstaan door een misser in de begroting. Dat zal niet makkelijk worden. Maar het geeft geen pas om hiervoor nu geld te gebruiken dat we hard nodig hebben om de samenleving bijeen te houden. Van het WMO-geld moet je afblijven”.

Nadat het voorstel van D66 (niet oormerken WMO-geld) met 11 tegen 4 werd aangenomen moest er gestemd worden over de hele begroting voor 2012 en verder. Omdat de SP die niet kon steunen zonder dat alles goed geregeld was rond WMO, stemde de fractie tegen. CDA en VVD stemden om andere redenen ook tegen de begroting en die werd daardoor verworpen met 8 tegen 7 stemmen. Er wordt nu een nieuwe raadsvergadering gehouden op dinsdagavond 8 november. Ondertussen moeten de partijen er samen uit zien te komen, want op 15 november moeten alle cijfers ingeleverd worden bij de provincie.