Bouman krijgt steun van gehandicapten

2 november 2011

Bouman krijgt steun van gehandicapten

De gehandicaptenraad SGRD is verontwaardigd over het voornemen van een raadsmeerderheid om het extra rijksgeld voor de Wmo niet ook meteen in de Wmo-pot te stoppen. (bron: de Gelderlander 02-11-11)

De stichting Gehandi­captenraad Doesburg is veront­waardigd. Ze is het er niet mee eens dat de meerderheid van de Doesburgse gemeenteraad het extra wmo- geld dat de rijksover­heid uitkeert, niet meteen in de wmo-pot wil stoppen, zoals wet­houderWillem Bouman wil. In een brief laat de Gehandicapten­raad weten dat wat haar betreft ‘voor de wmo bestemde middelen ook voor de wmo moeten worden ingezet’. Ze wijst erop dat jaren ge­leden wmo- geld gebruikt is om het salaris van een jongerenwerker te betalen. Zo’n situatie wil de Ge­handicaptenraad voorkomen. In Doesburg is ooit afgesproken dat gelden niet geoormerkt wor­den, niet toegewezen worden aan een bepaald beleidsonderdeel. De Gehandicaptenraad vraagt de ge­meenteraad dat nu wel te doen. „ Oormerk alstublieft het wmo- geld en blijf de sociale ge­meente waar u met elkaar zo trots op bent”, staat in de brief.

Vanwege de perikelen rond het wmo- geld, het gaat om een extra rijksuitkering van 125.000 euro, heeft de meerderheid van de ge­meenteraad vorige week de begro­ting voor 2012 afgewezen. Er wordt nu gezocht naar een oplos­sing. Doesburg kan onder toezicht van de provincie komen als er niet voor 15 november een sluitende en goedgekeurde begroting is.

‘Drie ton in reserve wmo is al genoeg’

Politieke partijen in Doesburg stel­len inmiddels alles in het werk om hun gelijk aan te tonen.

Coalitiepartij de Stadspartij zegt dat de ongeveer drie ton die er nu al in reserve staat voor de wmo op dit moment meer dan genoeg is. Daarom wil ze geen extra bedrag toevoegen. De andere coalitiege­noot D66 vindt dat vanwege de fi­nanciële perikelen die de gemeen­te heeft nu niet gekozen moet wor­den wat er met het geld gebeurt.

GroenLinks stelt dat van de 125.000 euro waarover getwist wordt het college van burgemees­ter en wethouders maar 10 pro­cent wil gebruiken waarvoor de rijksoverheid het geeft: hulp aan 75-plussers. Met de rest wil het col­lege andere dingen voor de wmo doen.

De fracties bestrijden dat ze niet sociaal zouden zijn, als ze het extra wmo- geld in de algemene re­serve zouden parkeren.

Alleen coalitiepartij SP wil dat het geld meteen de wmo-pot ingaat. Fractieleidster Petra Senhorst liet via deze krant al wel weten dat er over een oplossing te praten is. Ze gaat er daarbij van uit dat de ge­meenteraad als het nodig is uit de algemene reserve geld haalt voor de wmo.

SP-wethouder Willem Bouman wil het extra rijksgeld vooral inzet­ten om de wmo om te bouwen. Dat is nodig omdat er meer gebrui­kers komen, terwijl er de komen­de jaren minder geld komt van de rijksoverheid. Zo wil Doesburg een klussen- en boodschappen­dienst voor ouderen en gehandi­capten beginnen, zodat mensen langer zelfstandig kunnen wonen. Bouman zegt dat die vooral zal draaien op vrijwilligers en mensen met een bijstandsuitkering. Ook wordt gedacht aan een was, strijk en ramenlap dienst. Die moet er­toe leiden dat er minder uren huis­houdelijke hulp nodig zijn. Ook wil hij de Buurtacademie, het wel­zijnsservicepunt, uitbreiden, met een ruimere ontmoetings- en dag­bestedingsmogelijkheid.