Huisartsenpost beter naar Doetinchem

22 november 2011

Huisartsenpost beter naar Doetinchem

SP-raadslid Atalay Sahin stelt voor om de huisartsenpost uit Zevenaar te verlaten nu de spoedeisende hulp van het ziekenhuis daar verdwijnt.

Aan het college van B en W van Doesburg

Doesburg, 19 november 2011

Geacht college,

Vandaag werd bekend dat de Raad van Bestuur van Rijnstate heeft besloten om de Spoedeisende Hulp bij Ziekenhuis Zevenaar definitief te sluiten. Op 1 december a.s. gaat de nachtelijke sluiting in. En vanaf 1 april 2012 is de hele Spoedeisende Hulp verdwenen, mensen moeten daarvoor dan naar Arnhem. Rijnstate noemt als oorzaken het gebrek aan artsen en de bezuinigingen uit Den Haag. De SP heeft zorgen over deze ontwikkeling en is bang dat de ziekenhuiszorg in onze regio nog verder achteruit gaat. Via deze brief vragen wij aandacht voor hoe het verder moet met de huisartsenpost.

De Doesburgse huisartsen kozen jaren geleden voor samenwerking in de huisartsenpost Zevenaar. Vanaf die tijd moeten onze inwoners ‘s avonds, ‘s nachts en in het weekend voor dringende zaken naar Zevenaar. De meeste mensen zijn daar niet blij mee, maar er is in ieder geval één groot voordeel: Ziekenhuis Zevenaar, met Spoedeisende Hulp, is heel dichtbij. Omdat dit belangrijke onderdeel nu wegvalt bij het ziekenhuis wil de SP dat er gekeken wordt naar of het niet anders kan met de huisartsenpost. Want als iemand er heel erg slecht aan toe is, dan moet deze persoon meteen door kunnen naar de Spoedeisende Hulp.

De SP stelt nu voor om te bekijken of de Doesburgse huisartsen zich niet kunnen aansluiten bij de huisartsenpost Oude IJssel in het Slingelandziekenhuis in Doetinchem. Zo kan optimale zorg, 24 uur per dag, voor onze inwoners worden gegarandeerd, ook in de nabije toekomst.

Veel inwoners van onze gemeente zouden ongetwijfeld het liefst een huisartsenpost in Doesburg zelf gerealiseerd zien. Nu alles ter discussie komt te staan vinden wij het de moeite waard om ook de mogelijkheid van een Doesburgse huisartsenpost, op de Linie, te gaan verkennen, zeker wanneer de combinatie met optimale ziekenhuiszorg niet meer realiseerbaar zou zijn.

Onze vragen zijn dus:

1 Bent u het met ons eens dat er een verdere verslechtering van de ziekenhuiszorg dreigt in onze regio? Heeft Zevenaar straks nog wel een volwaardig ziekenhuis? Wat kunnen we als gemeente doen in deze situatie?

2 Bent u bereid om met de Doesburgse huisartsen te gaan overleggen over een mogelijke aansluiting bij de huisartsenpost Oude IJssel in het Slingelandziekenhuis in Doetinchem?

3 Mocht een combinatie met optimale ziekenhuiszorg onhaalbaar blijken te zijn, bent u dan bereid om te verkennen of een huisartsenpost op de Linie in Doesburg tot de mogelijkheden behoort?

Hoogachtend, namens de SP-fractie in de raad van Doesburg,

Atalay Sahin, raadslid