Sluiting GGNet Zevenaar: Wie betaalt?

28 februari 2012

Sluiting GGNet Zevenaar: Wie betaalt?

De aankondiging dat de GGNet kliniek in Zevenaar gesloten gaat worden is ingeslagen als een bom. Na de besluiten van Rijnstate om het Zevenaarse ziekenhuis uit te kleden kon dit er in de Liemers nog even bij. De SP in de Liemers loopt voorop in het verzet.

De patiënten van GGNet dreigen de rekening te gaan betalen. Doesburgse clienten gaan nu nog naar Zevenaar. Zij moeten voortaan naar Doetinchem of Arnhem, maar daar kampt men nu al met problemen om de mensen die zich daar met psychische problemen melden goed op te vangen. Wat aan de ene kant een bezuiniging is op GGNet zal aan de andere kant leiden tot grotere maatschappelijke kosten. Het gevaar bestaat dat mensen op straat gaan zwerven en geïsoleerd raken als ze niet meer dicht bij huis opgevangen en geholpen worden. Politie en gemeenten zullen met deze problemen geconfronteerd worden. De SP in de Liemers en personeelsleden van GGNet voeren samen acties voor een goede GGZ-zorg in onze regio.

Onderzoek eigen bijdrage GGZ
Sinds 1 januari moeten mensen die gebruik maken van de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) verplicht een eigen bijdrage van 200 euro betalen. Iemand die in een instelling moet worden opgenomen, betaalt maandelijks een eigen bijdrage van 145 euro. Sinds de nieuwe regeling is ingegaan, ontvangt onze fractie in Den Haag vele berichten hierover. Daaruit valt op te maken dat sommige instellingen de bijdrage zelf maar betalen uit angst en bezorgdheid dat mensen afzien van noodzakelijke zorg. Maar ook horen we van behandelaars dat er mensen zijn die hun behandeling stoppen of niet beginnen. Erg onwenselijk. De SP bundelt ervaringen met de eigen bijdrage en roept professionals en cliënten op om ervaringen met de eigen bijdrage te mailen aan ggz@sp.nl.

Raad Doesburg maant GGNet
Op initiatief van de SP heeft de gemeenteraad van Doesburg zijn ontstem¬ming uit over de sluiting van de geestelijke gezondheidszorglocatie in Zevenaar. Tevens doet de het verzoek aan het bestuur van GG-Net om adequate zorg te behouden in de Liemers. De gemeenteraad nam een motie van deze strekking aan, vanwege de zorg die hierover heerst, bij cliënten en bij personeel van die instelling.