concurrentie op prijs thuishulp verboden dankzij inititiefwet Kant

28 maart 2012

concurrentie op prijs thuishulp verboden dankzij inititiefwet Kant

De Eerste Kamer heeft de initiatiefwet Kant aangenomen: kwaliteit thuiszorg en positie van medewerkers versterkt!

De Eerste Kamer heeft ingestemd met een initiatiefwetsvoorstel van de SP waarin gemeenten verplicht worden om een basistarief te hanteren bij de huishoudelijke verzorging. Daarmee komt een einde aan de concurrentie op prijs en komt de nadruk weer op kwaliteit te liggen. Het basistarief is een variant van het Zeeuwse model. Wmo-wethouder Willem Bouman: “In onze regio gold al een vaste prijs, maar diverse gemeenten wilden dat vanaf 2013 fors verlagen en zorg als schoonmaakwerk gaan zien. Daar is nu gelukkig een stokje voor gestoken. De basis wordt een reëel tarief, thuiszorgorganisaties moeten zich gaan onderscheiden op kwaliteit en kunnen geen lage tarieven meer afwentelen op het personeel. Een goede zaak. Als vervolg hierop wil ik nu proberen om in de Arnhemse regio meer geld dan voorheen bij de werkers in de zorg te laten terechtkomen in plaats van bij salarissen in de top of in de bureaucratie.”
De wet om de gemeente de vrijheid te geven om geen aanbesteding uit te schrijven is niet in stemming gekomen. Dat volgt later. Er werd dinsdag ook gestemd over de initiatiefwet om oormerken van zorgbudget in de gemeente. Deze is verworpen. SP-kamerlid Renske Leijten: 'Erg jammer, want hier is nog wel een meerderheid voor in de Tweede Kamer. We zullen nieuwe initiatieven nemen om dit wel geregeld te krijgen.' Deze wetsvoorstellen werden in februari 2008 door onze Agnes Kant ingediend.