Gemeente neemt regie bij plan Linies

30 april 2012

Gemeente neemt regie bij plan Linies

Doesburg neemt zelf de regie in handen bij het beter beleefbaar maken van de verdedigingswerken de Hoge en de Lage Linie en gaat in gesprek met alle betrokken organisaties.

Het college gaat kijken waar de Linies opgeknapt moeten worden en hoe mensen er nog meer van kunnen gaan genieten. De Stichting Stadsherstel Doesburg pleitte herhaaldelijk voor openstelling van de Hoge Linie, maar daar gaat het college niet in mee. Wel wil het een wandelpad mogelijk maken dat om de Hoge Linie heen loopt.
Er is geld van de provincie om iets te doen. Doesburg gaat met instanties om de tafel, Staatsbosbeheer (eigenaar van de beide linies), stichting Menno van Coehoorn, de monumentenvereniging, natuurorganisaties. SP-raadslid Anita Nieuwenhuis is blij met de inzet van het college: “Belangrijke voorwaarde is dat de Hoge Linie niet permanent toegankelijk wordt. Zo staat het ook opgeschreven in het collegeakkoord. Bij totale openstelling zou de kwetsbare natuur in de Hoge Linie verloren gaan.”