Middenstand Doesburg spreekt zich uit

30 mei 2012

Middenstand Doesburg spreekt zich uit

De SP inventariseerde de opvattingen onder de binnenstadondernemers over het gemeentelijk vestigingsbeleid. Maar liefst 76% deed mee aan de enquête. Uiterlijk a.s. vrijdag staan alle reacties op www.doesburg.sp.nl, hier een samenvatting.

Per stelling ziet u de scores vermeld, een korte samenvatting van de reacties vindt u eronder.

Stelling 1
Het kernwinkelgebied blijft kwetsbaar, veel zaken hebben het nu erg moeilijk.
Eens 82% Neutraal 11% Oneens 2% Geen mening 6%

Velen hebben het moeilijk, maar er zijn uitzonderingen. Het belang van visieontwikkeling wordt onderstreept, ook vanwege de slechte toekomstverwachtingen t.a.v. de binnensteden. De Doesburgse binnenstad moet zich versterkt blijven onderscheiden met haar eigen sfeer, winkelaanbod en voorwaarden (bereikbaarheid, parkeren, autovrije zaterdag), dit als antwoord op crisis, opmars internet en concurrentie van elders. De leegstand blijft aanzienlijk, er zijn zorgen over de versnippering van winkels en concurrentie vanaf goedkopere vierkante meters.

Stelling 2
Nieuwe detailhandel dient zich in principe te vestigen in het kernwinkelgebied.
Eens 68% Neutraal 14% Oneens 13% Geen mening 5%

Brede instemming. Men noemt de leegstand van nu, nieuwe winkels kunnen meer publiek de stad in trekken, de levendigheid van het kernwinkelgebied helpen vergroten en variëteit is van belang. Men wijst erop dat de gemeente eerder gemaakte afspraken met DOV moet nakomen, er wordt gevraagd het totale winkeloppervlak nu nog niet uit te breiden. Sommigen zijn daar juist voor, vinden dat het voor bepaalde branches anders kan liggen, dat nieuwe zaken dit zelf moeten kunnen uitmaken, dat winkels buiten de kern ook voor extra publiek kunnen zorgen.

Stelling 3
Het kernwinkelgebied mag worden uitgebreid met andere straten in de binnenstad
Eens 61% Neutraal 9% Oneens 25% Geen mening 5%

Velen willen dit wel mogelijk maken, tegelijkertijd wordt er wel veelvuldig op gewezen dat het bestaande kernwinkelgebied eerst weer gevuld moet zijn, compact moet blijven, geen gaten. Men ziet wel kansen voor nieuwe klantentrekkers en voor vestiging van kleine zaken op minder dure vierkante meters in het aanloopgebied, het huidige bestemmingsplan maakt een dergelijke beperkte uitbreiding al mogelijk, mits noodzakelijk. Betwijfeld wordt of de schaal van Doesburg er naar is, ook gezien de toekomstverwachtingen t.a.v. de detailhandel.

Stelling 4
Nieuwe detailhandel moet zich kunnen vestigen buiten de ring van de binnenstad.
Eens 27% Neutraal 23% Oneens 46% Geen mening 4%

De grootste groep vindt van niet, al kan het voor sommige branches (bouwmarkten, bijv.) niet anders. Men wijst erop dat er geen valse concurrentie mag ontstaan, dat gezocht moet worden naar versterking van de huidige middenstand, in de oude stad. Anderen zeggen dat we blij moeten zijn dat er nog winkels willen komen en zien ook buiten de ring toegevoegde waarde.
Het maakt daarbij ook uit om welke nieuwvestiger het gaat, van bekende trekkers worden ook goede effecten verwacht. Het is dan zaak om ook nog eens naar het betaald parkeren te kijken.

Stelling 5
Het beschermende beleid is goed, maar maak voor de exercitieloods een uitzondering.
Eens 23% Neutraal 16% Oneens 54% Geen mening 7%

Er wordt gevreesd voor precedentwerking. Het wordt lastig om één lijn te blijven trekken als je uitzonderingen gaat maken. Men kan een beslissing ook laten afhangen van wat erin komt, zegt een aantal, waarbij op het belang van variatie wordt gewezen. De exercitieloods wordt ook als mogelijk onderdak voor zorgvoorzieningen genoemd. Er worden kansen gezien in relatie tot toekomstige ontwikkelingen in het havengebied, trekkers zouden dan aanzuigende werking kunnen hebben richting binnenstad. Anderen zijn daar weer sceptisch over.

Stelling 6
Haal winkels met groot oppervlak in de binnenstad, pas daarvoor zo nodig regels aan.
Eens 59% Neutraal 14% Oneens 23% Geen mening 4%

De algemene verwachting is dat vestiging van trekkers (landelijk ketens) in de binnenstad zelf grote voordelen heeft voor het geheel. Daarnaast wordt erop gewezen dat Doesburg zich juist moet blijven onderscheiden door de kleine, bijzondere winkels, dat is ook aantrekkingskracht. Een combinatie van beide punten wordt mogelijk geacht, waarbij de winkelende consumenten en tevens de dagjesmensen aan hun trekken komen. De marktwerking zal voor een belangrijk deel bepalen hoe het in de toekomst zal gaan, de overheid kan de randvoorwaarden bepalen.

Hoe nu verder?

Wij achten het van belang dat politiek en bestuur in samenspraak onze ondernemers, onze inwoners en de andere bezoekers van onze binnenstad een actuele economische visie wordt opgesteld, waarmee antwoord wordt gegeven op de vraagstukken van dit moment. Ook is het van cruciaal belang dat gemeentebestuur en ondernemers de handen ineenslaan en komen tot intensieve samenwerking.

Inmiddels heeft het gemeentebestuur aangekondigd dat er op 18 juni een bijeenkomst zal worden gehouden over de toekomst van onze detailhandel. Dat kan een goed vertrekpunt worden voor het vervolg. Wij hopen met ons onderzoek nuttige input te hebben geleverd voor het te voeren debat en mogelijk levert het ook draagvlak op voor het creëren van een politiek-bestuurlijk klimaat waarin Doesburg eendrachtig aan zijn economische toekomst werkt.