Raad Doesburg: 92 ontslagen heroverwegen

31 mei 2012

Raad Doesburg: 92 ontslagen heroverwegen

Doesburg wil dat het bestuur van Presikhaaf Bedrijven de aangekondigde 92 ontslagen (zie eerdere berichten) gaat heroverwegen. Vanavond nam de raad en motie aan waarin dat werd geëist. Voor waren SP, PvdA, D66, GL. Tegen stemden VVD, CDA en Stadspartij Doesburg.

Hiermee is Doesburg de tweede gemeenteraad in de regio die vindt dat Presikhaaf te hard gaat in zijn herstructureringsoperatie. Nu het kabinet gevallen is staat de landelijk geplande afbouw van de sociale werkvoorziening op losse schroeven. Eerst moet duidelijk worden welke politieke kant het opgaat met Nederland en hoe de toekomst van de SW-sector eruit komt te zien. De raad gaf het college/wethouder Bouman de opdracht mee om twee dingen duidelijk te gaan maken in het Presikhaaf-bestuur in Arnhem:

1 Heroverweeg de aangekondigde ontslagen van de 92 tijdelijke mensen die in de komende maanden aan de beurt zouden komen voor een vast arbeidscontract (na drie tijdelijke jaarcontracten).

2 Wacht met het nemen van vergaande maatregelen in de organisatie totdat duidelijk is hoe het verder gaat met de SW-sector en vergeet je sociale doelstelling niet.

SP-fractievoorzitter Petra Senhorst en PvdA-raadslid Patricia Hertgers bereidden samen de motie voor, D66 sloot zich aan bij de indieners, GroenLinks voegde zich ter vergadering bij de ondersteuners, daarmee ontstond een meerderheid van 8-7. VVD en CDA vonden dat de noodzaak om te bezuinigen Presikhaaf voldoende duidelijk is, met of zonder nieuwe maargelen uit Den Haag. De Stadspartij was van mening dat de directie van Presikhaaf zelfstandig de beslissingen moet kunnen nemen.