SP: Nu time out bij Presikhaaf!

20 mei 2012

SP: Nu time out bij Presikhaaf!

De SP dringt aan op een pas op de plaats bij de reorganisatie van Presikhaaf Bedrijven en eist dat het voorgenomen ontslag van 92 mensen wordt teruggedraaid.

In het ingrijpende veranderingsproces bij Presikhaaf Bedrijven moet nu een pas op de plaats gemaakt worden. Dat vinden alle SP-afdelingen in de regio waarin deze sociale werkvoorziening actief is. Voor Doesburg is Alexander van Hattum de woordvoerder. “Bedrijfsonderdelen worden vermarkt, mensen worden op grote schaal uit hun vertrouwde werkomgeving gehaald en tijdelijke arbeidscontracten worden niet verlengd. Volgens de SP gaat het voor de mensen allemaal veel en veel te snel en bovendien zijn door de val van het kabinet de bezuinigingen op de SW-sector op losse schroeven komen te staan, evenals de hele Wet werken naar vermogen die in 2013 van start zou gaan. Alle reden voor een time out.”

Dat er dingen in de SW-sector gaan veranderen is ook voor de SP helder: “De subsidie van het rijk loopt op dit moment snel terug van jaarlijks 27.000 naar 22.000 euro per SW-plek. Het tempo waarin alles gebeurt staat echter ernstig ter discussie, ook omdat werkgevers tegenwoordig niet staan te trappelen om risico’s over te nemen. Als SP zijn we er altijd voorstander van geweest dat meer mensen werk gaan vinden bij reguliere bedrijven, maar dan moeten ze daar wel een echte kans krijgen.”

Volgens de SP zijn de financiële risico’s van de lopende herstructureringsoperatie onverantwoord groot geworden: “Er wordt gerekend op 12 miljoen rijkssteun, maar die is nu onzeker geworden. Komt er minder geld uit Den Haag om de SW-sector om te vormen, dan zijn de eigenaren van Presikhaaf Bedrijven, de gemeenten, direct aan de beurt. Want de reserves bij het bedrijf zijn nog maar minimaal.”

‘Draai ontslag 92 mensen terug’

De SP vindt dat de mensen binnen Presikhaaf Bedrijven niet de dupe mogen worden van de onzekerheid van dit moment. De partij eist van bestuur en directie van Presikhaaf Bedrijven dat het recente besluit wordt teruggedraaid om 92 tijdelijke mensen in de loop van dit jaar te gaan ontslaan. Deze werknemers zagen met dit bestuursbesluit hun droom uiteenspatten om na drie jaarcontracten eindelijk aan de beurt te komen voor een vast dienstverband.