SP peilt meningen ondernemers

19 mei 2012

SP peilt meningen ondernemers

De SP wil weten hoe de binnenstadondernemers in Doesburg denken over de toekomst van het kernwinkelgebied. De partij heeft onder de middenstand een schriftelijke enquête uitgezet. Het ligt in de bedoeling om de resultaten van het onderzoek vrij snel na verwerking bekend te maken en beschikbaar te stellen aan college en gemeenteraad.

Eind 2009 werd het nieuwe bestemmingsplan binnenstad door de gemeenteraad vastgesteld. Leidende gedachte daarin is, dat het kernwinkelgebied beschermd en versterkt wordt. De vraag is volgens de SP hoe dit in praktijk gebracht moet worden. Op dit moment ziet de gemeente zich voor het probleem gesteld dat een mogelijke publiekstrekker als Only for Men zich wil vestigen buiten de ring van binnenstad. De SP stelt dat dit is niet in lijn met het door de raad vastgestelde beleid, maar wel tot de nodige commotie leidt in de raad en daarbuiten.

Blijft Doesburg vasthouden aan het beschermingsbeleid? Of stapt de gemeente daarvan af en worden de verdere ontwikkelingen meer overgelaten aan de vrije markt? Moet het kernwinkelgebied zijn huidige omvang behouden? Kun je voor de ene locatie buiten de binnenstad een uitzondering maken en voor de andere niet? Mag je Action weigeren om zich te vestigen buiten de binnenstad en het Only for Men vervolgens wel toestaan? Vragen waar die de SP graag beantwoord ziet. “Hoe het verder ook zal gaan, we willen met dit initiatief bereiken dat over wezenlijke zaken ten aanzien van de Doesburgse binnenstad heldere en weloverwogen keuzes worden gemaakt” zegt SP-er Gerrit Hammink, die het onderzoek leidt.